Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Sztuka Barbara Hoff – dyktatorka mody | rozmowa z Weroniką Szerle

Barbara Hoff – dyktatorka mody | rozmowa z Weroniką Szerle

Magdalena Miszewska 19 sierpnia 2019
Barbara Hoff – dyktatorka mody | rozmowa z Weroniką Szerle

Kiedy w latach pięćdziesiątych Barbara Hoff pisała w „Przekroju”, co i jak należy nosić, modne dziewczyny spacerowały ulicami ubrane według jej wskazówek. Kilkanaście lat później mogły już kupować odzież uszytą według jej projektów (o ile wystały swoje w legendarnych kolejkach do Hofflandu). O nieszablonowej dyktatorce mody rozmawiałam z kuratorką wystawy jej twórczości, Weroniką Szerle.

Ekspozycję poświęconą projektom Barbary Hoff możecie oglądać do 20 października w Muzeum Miasta Gdyni. To szósta odsłona cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”. Bohaterem poprzedniej był wybitny grafik, Karol Śliwka. Rozmowę o nim znajdziecie w odcinku „Karol Śliwka – współtwórca polskiej codzienności”.

W rozmowie z Weroniką Szerle wspominam o ministrze polskiej mody, Jadwidze Grabowskiej. Jej historię w książce „Moda Polska Warszawa” opisała Ewa Rzechorzek, gość odcinka „Misja: odbudowa polskiej kobiety”. Mogą Was zainteresować także odcinki: „Fotografia mody w Polsce” i „Styl życia w PRL„, w którym omawiam z Agatą Szydłowską powojenne czasopisma lifestyle’owe.

na zdjęciu: Weronika Szerle, mat. własne

Barbara Hoff – dyktatorka mody rozmowa z Weroniką Szerle – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Książka napisana przez córkę artystów przybliża życie i twórczość słynnych polskich ilustratorów, których prace znają całe pokolenia czytelników. Przypomina, że przygotowywali także poruszające i nagradzane na świecie plakaty i należeli do barwnego artystycznego świata PRL. Janusz Stanny i Teresa Wilbik przez całe życie związani byli z Warszawą. Dzielili… Czytaj dalej

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Prace jednego z najważniejszych europejskich awangardzistów można do 2 lutego oglądać w warszawskiej Kordegardzie. W przestrzeni galerii znalazły się 24 prace Władysława Strzemińskiego, pozwalające prześledzić jego artystyczną drogę. To rysunki, litografie oraz obrazy ze zbiorów instytucjonalnych i prywatnych. W Audycjach Kulturalnych o życiorysie i sztuce Strzemińskiego opowiada… Czytaj dalej

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

Przez 35 lat etatowo przygotowywał zdjęcia do propagandowego tygodnika „Przyjaźń”, przez co jego twórczość popadła w zapomnienie. Zostawił po sobie kilkadziesiąt tysięcy klisz i zdjęć, które udowadniają, że poza zleconymi pracami, z dużą wrażliwością obserwował rzeczywistość wokół siebie. Jego prace przypomina stołeczny Dom Spotkań z Historią. Romuald Broniarek… Czytaj dalej