Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony

Teatr

Cricot – awangardowy teatr plastyków 1933-39

Cricot – awangardowy teatr plastyków 1933-39

Brak granicy między aktorami a widzami, improwizacja, nowatorska warstwa wizualna – to nie tylko cechy wielu najnowszych spektakli, ale znaki rozpoznawcze Cricotu – eksperymentalnego teatru plastyków, który działał w krakowskich kawiarniach od roku 1933 do wybuchu wojny. Pierwsza monograficzna wystawa poświęcona tej… Czytaj dalej

„Hamlet – komentarz” Teatru Pieśń Kozła

„Hamlet – komentarz” Teatru Pieśń Kozła

Polifoniczne spektakle międzynarodowego zespołu Pieśń Kozła zyskały uznanie w całym teatralnym świecie, o czym świadczyć mogą nagrody, entuzjastyczne recenzje, owacje na stojąco oraz wzruszenie uczestników muzycznej i teatralnej przygody. Zdarzały się takie sezony, w których grupa występowała częściej zagranicą niż w Polsce. Kolejną,… Czytaj dalej

Zbigniew Herbert – poezja i radio

Zbigniew Herbert – poezja i radio

Dramaturgia radiowa jest wciąż mało znaną częścią twórczości Zbigniewa Herberta – poety, który napisał cztery utwory radiowe, a w swojej poezji wielokrotnie nawiązywał do głosu oraz do oralności. Lata 50. i 60. to czas rozwoju radia w Polsce, to czas gdy poeci czytali w radiu swoje wiersze… Czytaj dalej

Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego – spektakl bez aktorów

Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego – spektakl bez aktorów

Spektakl bez aktorów, w wykonaniu reżysera Michała Zadary i muzyka Wacława Zimpla. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. Michał Zadara, który wielokrotnie inscenizował polską klasykę – również tę romantyczną – tym razem proponuje wystawienie dramatu bez aktorów. Widzowie mają być świadkami sytuacji, gdy reżyser, podobnie jak… Czytaj dalej

Opera dziecięca „Brundibar”

Opera dziecięca „Brundibar”

Opera dziecięca Brundibar czeskiego kompozytora Hansa Krasy w reż. Artura Hofmana zostanie zaprezentowana 16. kwietnia o godz. 18:00 w Teatrze Komedia w Warszawie. Wstęp za okazaniem bezpłatnych wejściówek, które można odebrać w Klubokawiarni Babel (ul. Próżna 5). Spektakl oraz towarzysząca mu wystawa prac plastycznych dzieci… Czytaj dalej

Król Duch Juliusza Słowackiego czytany dziś

Król Duch Juliusza Słowackiego czytany dziś

Król Duch to ostatnie dzieło Juliusza Słowackiego, który zmarł 3. kwietnia 1849 roku w Paryżu. Artysta do ostatnich chwil pracował nad poematem, który choć niedokończony, wielowarstwowy w rękopiśmiennych notatkach i mało obecny w ogólnej świadomości stał się inspiracja i punktem odniesienia w refleksji o polskich dziejach m.in. Czytaj dalej

„Monodram” Bogusława Schaeffera w wyjątkowej oprawie

„Monodram” Bogusława Schaeffera w wyjątkowej oprawie

Pół wieku od momentu powstania jedna z najbardziej oryginalnych polskich kompozycji współczesnych doczekała się publikacji. Kolekcjonerskie wydawnictwo ukazało się nakładem wytwórni Requiem Records. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. „Monodram” został zrealizowany w 1968 roku w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia. Poza Bogusławem Schaefferem nad utworem pracował… Czytaj dalej

XXI Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca

XXI Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca

Ekspresja, dynamika, mnogość figur, perfekcja w ruchu i różnorodność kultur. Takimi słowami można oddać magiczny świat tańca, do którego przeniosły nas po raz 21. lubelskie Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. Lublin stał się miejscem, w którym spotykają się bohaterowie scen tanecznych… Czytaj dalej

Podsumowanie drugiej edycji programu „Trauma i Duma”

Podsumowanie drugiej edycji programu „Trauma i Duma”

W niedzielę 19 listopada w Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej odbyło się podsumowanie programu „Trauma i Duma” prowadzonego przez NCK. Grupy młodzieży z Leszna i Świętochłowic zaprezentowały efekty warsztatów – teatralnych, filmowych i medialnych – w których brały udział w ramach programu. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem… Czytaj dalej

Sięgając do korzeni polskiej opery

Sięgając do korzeni polskiej opery

„Dziady” Mickiewicza, „Credo” Pendereckiego i „Hebdomas” Klonowica. To pierwsze premiery rozpoczynającej działalność Polskiej Opery Królewskiej, pielęgnującej tradycje krajowej muzyki. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. Z pomysłem założenia Polskiej Opery Królewskiej Ryszard Peryt, jedyny na świecie reżyser, który zrealizował wszystkie dzieła Mozarta, nosił się od lat… Czytaj dalej