Brak granicy między aktorami a widzami, improwizacja, nowatorska warstwa wizualna – to nie tylko cechy wielu najnowszych spektakli, ale znaki rozpoznawcze Cricotu – eksperymentalnego teatru plastyków, który działał w krakowskich kawiarniach od roku 1933 do wybuchu wojny. Pierwsza monograficzna wystawa poświęcona tej… Czytaj dalej
Polifoniczne spektakle międzynarodowego zespołu Pieśń Kozła zyskały uznanie w całym teatralnym świecie, o czym świadczyć mogą nagrody, entuzjastyczne recenzje, owacje na stojąco oraz wzruszenie uczestników muzycznej i teatralnej przygody. Zdarzały się takie sezony, w których grupa występowała częściej zagranicą niż w Polsce. Kolejną,… Czytaj dalej
Dramaturgia radiowa jest wciąż mało znaną częścią twórczości Zbigniewa Herberta – poety, który napisał cztery utwory radiowe, a w swojej poezji wielokrotnie nawiązywał do głosu oraz do oralności. Lata 50. i 60. to czas rozwoju radia w Polsce, to czas gdy poeci czytali w radiu swoje wiersze… Czytaj dalej
Spektakl bez aktorów, w wykonaniu reżysera Michała Zadary i muzyka Wacława Zimpla. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. Michał Zadara, który wielokrotnie inscenizował polską klasykę – również tę romantyczną – tym razem proponuje wystawienie dramatu bez aktorów. Widzowie mają być świadkami sytuacji, gdy reżyser, podobnie jak… Czytaj dalej
Opera dziecięca Brundibar czeskiego kompozytora Hansa Krasy w reż. Artura Hofmana zostanie zaprezentowana 16. kwietnia o godz. 18:00 w Teatrze Komedia w Warszawie. Wstęp za okazaniem bezpłatnych wejściówek, które można odebrać w Klubokawiarni Babel (ul. Próżna 5). Spektakl oraz towarzysząca mu wystawa prac plastycznych dzieci… Czytaj dalej
Król Duch to ostatnie dzieło Juliusza Słowackiego, który zmarł 3. kwietnia 1849 roku w Paryżu. Artysta do ostatnich chwil pracował nad poematem, który choć niedokończony, wielowarstwowy w rękopiśmiennych notatkach i mało obecny w ogólnej świadomości stał się inspiracja i punktem odniesienia w refleksji o polskich dziejach m.in. Czytaj dalej
Teatralna klasyka nie musi kojarzyć się z wycieczką szkolną. Może być zaproszeniem do dialogu z widzem o tym, co tu i teraz. Może zachwycać, poruszać, budzić kontrowersje. W orędziu na Światowy Dzień Teatru 27. marca 2018 Simon Mc Burney, odwołując się do korzeni i początków teatru europejskiego,… Czytaj dalej
Pół wieku od momentu powstania jedna z najbardziej oryginalnych polskich kompozycji współczesnych doczekała się publikacji. Kolekcjonerskie wydawnictwo ukazało się nakładem wytwórni Requiem Records. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. „Monodram” został zrealizowany w 1968 roku w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia. Poza Bogusławem Schaefferem nad utworem pracował… Czytaj dalej
Ekspresja, dynamika, mnogość figur, perfekcja w ruchu i różnorodność kultur. Takimi słowami można oddać magiczny świat tańca, do którego przeniosły nas po raz 21. lubelskie Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. Lublin stał się miejscem, w którym spotykają się bohaterowie scen tanecznych… Czytaj dalej
W niedzielę 19 listopada w Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej odbyło się podsumowanie programu „Trauma i Duma” prowadzonego przez NCK. Grupy młodzieży z Leszna i Świętochłowic zaprezentowały efekty warsztatów – teatralnych, filmowych i medialnych – w których brały udział w ramach programu. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem… Czytaj dalej
„Dziady” Mickiewicza, „Credo” Pendereckiego i „Hebdomas” Klonowica. To pierwsze premiery rozpoczynającej działalność Polskiej Opery Królewskiej, pielęgnującej tradycje krajowej muzyki. Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej. Z pomysłem założenia Polskiej Opery Królewskiej Ryszard Peryt, jedyny na świecie reżyser, który zrealizował wszystkie dzieła Mozarta, nosił się od lat… Czytaj dalej