Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Sztuka Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego – spektakl bez aktorów

Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego – spektakl bez aktorów

Dorota Kołodziejczyk 18 kwietnia 2018
Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego – spektakl bez aktorów

Spektakl bez aktorów, w wykonaniu reżysera Michała Zadary i muzyka Wacława Zimpla.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Michał Zadara, który wielokrotnie inscenizował polską klasykę – również tę romantyczną – tym razem proponuje wystawienie dramatu bez aktorów. Widzowie mają być świadkami sytuacji, gdy reżyser, podobnie jak na pierwszej próbie w z aktorami, opowiada o swojej wizji spektaklu, tłumaczy konteksty oraz prezentuje fragmenty scen w jego wykonaniu. Sam spektakl ma powstać w wyobraźni widzów.

W swoim dorobku reżyserskim Michał Zadara ma m.in. Elementarz Mariana Falskiego, autorski projekt (wraz z Barbarą Wysocką) Chopina bez fortepianu, Zbójców Fredricha Schillera i Aktora C.K. Norwida (obie realizacje w Teatrze Narodowym), czternastogodzinne Dziady Adama Mickiewicza (Teatr Polski we Wrocławiu), Wychowankę Aleksandra Fredry (realizacja lalkowa), ale również inscenizacje dramatów Słowackiego Księdza Marka (Narodowy Stary Teatr w Krakowie, 2005) i zrealizowane w Teatrze Powszechnym w Warszawie (2015) Fantazego oraz Lillę Wenedę.

Dla reżysera, który Słowackiego uważa za arcymistrza słowa, ważna jest historia opowiedziana przez Słowackiego w roku 1843. Sen srebrny Salomei rozgrywa się w czasach konfederacji barskiej i koliszczyzny i choć w podtytule dramat określony jest jako romans dramatyczny, to jest kolejną wizyjną wypowiedzią poety na temat interpretacji dziejów Polski. Dla badaczy literackich Sen srebrny Salomei jest jednym z najbardziej nieoczywistych tekstów, o który od ponad 150 lat spierają się krytycy. W teatrze wystawiany jest rzadko (w prapremierowym spektaklu w Teatrze Miejskim w Krakowie w roku 1900 w roli Wernyhory wystąpił Ludwik Solski), w samej obsadzie wymienianych jest 11 ról męskich, 5 kobiecych oraz uczestnicy scen zbiorowych. Na scenie Studio teatrgalerii w Warszawie wystąpi jedynie Michał Zadara, a towarzyszyć mu będzie muzyk Wacław Zimpel – klarnecista specjalizujący się w muzyce imporwizacyjnej łączącej elementy muzyki ludowej, klezmerskiej oraz jazzu – który na potrzeby spektaklu skonstruował muzycznego robota.

Czy taką inscenizację przyrównać można do modnych ostatnio wykonań performatywnych, czy jest to również nawiązanie do dziewiętnastowiecznej tradycji? o tym m.in. w materiale dźwiękowym, który zawiera wypowiedzi twórców oraz fragmenty z próby spektaklu.

Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego

reżyseria: Michał Zadara
muzyka: Wacław Zimpel
wykonanie: Michał Zadara i Wacław Zimpel
produkcja: Centrala i Studio TeatrGaleria w Warszawie
premiera: 22. kwietnia 2018

Kilka faktów z roku 1843:

  • lipiec sierpień ukończenie dramatu Ksiądz Marek,
  • listopad ukończenie dramatu Sen srebrny Salomei,
  • 6. listopada wystąpienie z Koła Towiańczyków,
  • grudzień ukończenie dramatu Książę Niezłomny.

Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego – spektakl bez aktorów – transkrypcja podcastu

Fot. Nawojka Gurczyńska

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

„Pamięć teatru” czyli 185 lat polskiej fotografii teatralnej

„Pamięć teatru” czyli 185 lat polskiej fotografii teatralnej

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego uruchomił pierwszą w historii wirtualną wystawę fotograficzną opowiadającą historię polskiego teatru. O tym, jak zmieniała się technika i zainteresowania fotografów, można się przekonać, oglądając trzy części ekspozycji: od 1839 do 2024 r. Ekspozycja „Pamięć teatru” pozwala przyjrzeć się ewolucji fotografii teatralnej w Polsce od jej… Czytaj dalej

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Książka napisana przez córkę artystów przybliża życie i twórczość słynnych polskich ilustratorów, których prace znają całe pokolenia czytelników. Przypomina, że przygotowywali także poruszające i nagradzane na świecie plakaty i należeli do barwnego artystycznego świata PRL. Janusz Stanny i Teresa Wilbik przez całe życie związani byli z Warszawą. Dzielili… Czytaj dalej

Adam Hanuszkiewicz. Barbarzyńca czy nowator?

Adam Hanuszkiewicz. Barbarzyńca czy nowator?

Wystawa w Pałacu Czapskich w Warszawie przybliża najważniejsze spektakle stworzone przez Adama Hanuszkiewicza – reżysera, aktora, wieloletniego dyrektora najważniejszych stołecznych scen. Choć krytycy zarzucali mu efekciarstwo i oportunizm, to murem stali za nim widzowie. Kupienie biletu na reżyserowane przez niego przedstawienia, przez całe lata graniczyło z cudem. Urodzony w 1924… Czytaj dalej