Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Edukacja Nie tylko Cricoland. Jaka była Warszawa w latach 90?

Nie tylko Cricoland. Jaka była Warszawa w latach 90?

Aleksandra Galant 20 października 2022
Nie tylko Cricoland. Jaka była Warszawa w latach 90?

Ponad 1000 obiektów zgromadzonych w sześciu salach Muzeum Warszawy, ma przybliżyć odwiedzającym nastrój, jaki panował na ulicach stolicy w latach 90. Był to niezwykły czas także dla fotografów, dlatego to przez pryzmat ich prac kuratorki przywołują ducha tamtych lat. Zapraszamy na wystawę „Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90.”!

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Każdy kto zdecyduje się obejrzeć najnowszą wystawę stałą przygotowaną przez Muzeum Warszawy, doświadczy podróży w czasie. Sześć sal nawiązujących swoimi nazwami zarówno do motywów charakterystycznych dla lat 90. jak i do języka fotografii, pozwalają odkryć ostatnią dekadę XX wieku w jej rozmaitych kontekstach. Wybór zdjęć pokazuje nie tylko potransformacyjny rozkwit, boom przedsiębiorczości czy wszędobylski kicz. To także opowieść o biedzie, bezrobociu czy strajkach wylewających się na stołeczne ulice.

Lata 90. XX w. były wyjątkowym czasem dla fotografii – była to ostatnia pełna dekada fotografii analogowej, ale także moment, w którym robienie zdjęć stało się ogólnodostępne. Wydarzenia na ulicach, zniesienie cenzury oraz otwartość gazet i magazynów sprawiły, że fotoreporterzy praktycznie nie odkładali swoich aparatów.

Oprócz prac uznanych autorów takich jak m.in.: Tadeusz Rolke, Chris Niedenthal, Piotr Wójcik, Paweł Althamer, Kacper M. Krajewski, Anna Biała, Adam Marzec czy Marcel Łoziński, na wystawie oglądać można zdjęcia amatorów. Zostały one nadesłane w ramach zbiórki prowadzonej przez Muzeum Warszawy we współpracy ze Stowarzyszeniem Masław i inicjatywą „Tu było, tu stało”. Znajdziemy wśród nich kolekcję zdjęć miłośnika tramwajów, kiosków a nawet – serię fotografii słupów ogłoszeniowych, na których przyklejono plakaty zapowiadające koncert Michaela Jacksona.
O wystawie opowiedziały kuratorki: Karolina Puchała-Rojek i Julia Staniszewska.

A o tym, jaka była architektura lat 90. można dowiedzieć się słuchając podcastu o książce „Jakby luksusowo”.

Zdjęcia Stanisława Cioka, Edwarda Grochowicza i Edwarda Hartwiga: dzięki uprzejmości Muzeum Warszawy.

Nie tylko Cricoland. Jaka była Warszawa w latach 90. – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Zielone instytucje kultury – jak kultura może wspierać edukację ekologiczną

Zielone instytucje kultury – jak kultura może wspierać edukację ekologiczną

Jaką rolę mogą odegrać instytucje kultury w walce ze zmianami klimatu? Jak samorządy mogą wspierać te działania? Jak stworzyć systemy wsparcia, które pozwolą instytucjom kultury skutecznie promować edukację ekologiczną wśród odbiorczyń/odbiorców i pracowniczek/pracowników? Na ten temat dyskutowali uczestnicy jednej z debat organizowanych w ramach współKongresu Kultury: Joanna Tabaka, Ewa Chomicka,… Czytaj dalej

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

W ostatnim odcinku cyklu o języku niewykluczającym rozmawiamy o feminatywach, rodzaju neutralnym oraz formach językowych niewskazujących na płeć. Opowiada o nich Mateusz Adamczyk, który tym razem wcielił się w rolę gościa. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, w której zastanawiamy się nad feminatywami z perspektywy języka oraz kulturowych uwarunkowań. Czytaj dalej

Partnerstwa organizacji pozarządowych (NGO) z instytucjami kultury – wypracowanie nowych modeli współpracy

Partnerstwa organizacji pozarządowych (NGO) z instytucjami kultury – wypracowanie nowych modeli współpracy

Zapraszamy do wysłuchania zapisu debaty, która odbyła się w ramach współKongresu Kultury. Jak zapowiadali jej organizatorzy: „Chcemy wierzyć, że jednym ze sposobów na dostrzeżenie tych potrzeb może być stworzenie trwałej, przemyślanej struktury, łączącej narodowe instytucje kultury z instytucjami regionalnymi, a te z kolei z jednostkami miejskimi,… Czytaj dalej