Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Edukacja „Moda stanu wojennego” – wystawa o wolności

„Moda stanu wojennego” – wystawa o wolności

Aleksandra Galant 2 maja 2023
„Moda stanu wojennego” – wystawa o wolności

Muzeum Narodowe we Wrocławiu przypomina, co noszono na polskich ulicach w pierwszej połowie dekady lat 80. W czasie kryzysu gospodarczego i politycznego moda była sposobem na wyrażenie społecznego buntu – w tych, którzy nie mogli sobie pozwolić na zakupy u Grażyny Hase czy Barbary Hoff, wyzwoliła niespotykane pokłady kreatywności.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Pierwsze lata dekady obfitowały w przełomowe wydarzenia: latem 1980 r. powstała Solidarność, z kolei 13 grudnia 1981 r. został wprowadzony stan wojenny – zawieszony rok po wprowadzeniu i ostatecznie zniesiony 22 lipca 1983 r. Mimo to, do końca dekady trwał konflikt między społeczeństwem a władzą, a także kryzys gospodarczy. Jego efektem było m.in. załamanie przemysłu i rynku odzieżowego w Polsce.

Choć w czasie stanu wojennego triumfy święcili uznani projektanci, tacy jak Jerzy Antkowiak, Barbara Hoff czy Grażyna Hase, to dla wielu Polek ich projekty pozostawały nieosiągalne. W związku z niedoborem ubrań, tkanin i tworzyw, ludzie samodzielnie przygotowywali odzież. Materiały z odzysku farbowano i przeszywano, powstawały torebki z kozaków czy suknie ślubne z tetry. Był to sposób na walkę z codzienną szarzyzną, a także podkreślenie własnej godności. Podobnie jak dziś, choć z innych pobudek, stawiano na recycling, a domowe szycie i szydełkowanie miało istotną funkcję społeczną.

O projektach Barbary Hoff rozmawialiśmy w jednym z naszych podcastów.
Z kolei twórczość Grażyny Hase została przybliżona na wystawie w Muzeum Warszawy.

Na wystawie prezentowane są obiekty o dużym walorze sentymentalnym: sweter zrobiony na drutach dla przyjaciółki z Australii, jedwabna czerwona bluzeczka z odzysku czy kamizelka z haftem kaszubskim, którą autorka haftowała by poradzić sobie ze złością i frustracją.

O wystawie, unikatowym wymiarze mody stanu wojennego i osobistych historiach związanych z elementami garderoby, opowiedziała jedna z kuratorek wystawy dr Małgorzata Możdżyńska-Nawotka.

Wystawę można oglądać w Muzeum Narodowym we Wrocławiu do 30 lipca 2023 r.

Kuratorkami są dr Małgorzata Możdżyńska-Nawotka oraz Maria Duffek-Bartoszewska.

Zdjęcia: Fot. Magdalena Lorek, Muzeum Narodowe we Wrocławiu

„Moda stanu wojennego” – wystawa o wolności – transkrypcja podcastu

 

 

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

W ostatnim odcinku cyklu o języku niewykluczającym rozmawiamy o feminatywach, rodzaju neutralnym oraz formach językowych niewskazujących na płeć. Opowiada o nich Mateusz Adamczyk, który tym razem wcielił się w rolę gościa. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, w której zastanawiamy się nad feminatywami z perspektywy języka oraz kulturowych uwarunkowań. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

W kolejnym podcaście o języku włączającym rozmawiamy o komunikacji z osobami starszymi. Czym jest „ageizm językowy” i na czym polega „dziadurzenie”? O tym usłyszą Państwo w rozmowie Mateusza Adamczyka z Magdaleną Małgorzatą Skrzydlewską – specjalistką w zakresie komunikacji społecznej, trenerką, animatorką społeczną, prezeską Stowarzyszenia Forum 4 Czerwca. Czytaj dalej