Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Film Mistrzowie mówią: Ewa Błaszczyk

Mistrzowie mówią: Ewa Błaszczyk

Anna Karna 16 lipca 2023
Mistrzowie mówią: Ewa Błaszczyk

Aktorka filmowa i teatralna, pieśniarka, autorka książek, działaczka charytatywna i społeczna, twórczyni kliniki „Budzik”. W 1978 roku ukończyła PWST w Warszawie. Jeszcze jako studentka zadebiutowała na scenie warszawskiego Teatru Współczesnego. Laureatka wielu nagród, m.in. nagrody na FPFF w Gdyni za najlepszą pierwszoplanową rolę kobiecą za film „Nadzór”, odznaczona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a także Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

W cyklu „Mistrzowie mówią” spotkaliśmy się z Ewą Błaszczyk. Tematem rozmowy była oczywiście droga artystyczna wybitnej aktorki.

Nie jest to jednak rozmowa wyłącznie o jej rolach, a przede wszystkim o spotkanych ludziach, mistrzach, przyjaciołach i życiowych wyborach artystki. To także opowieść o przezwyciężaniu słabości, przełamywaniu nieśmiałości i poznawaniu siebie.

Ewa Błaszczyk ze wzruszeniem wspomina współpracę ze Stanisławem Bareją, dzieli się refleksją na temat Krzysztofa Kieślowskiego i cenie, jaką reżyser zapłacił za swoje podejście do tworzenia kina.

„Ja jestem stąd, ja tu rozumiem co ludzie do mnie mówią, ja rozumiem co jest między wersami.” – mówi artystka wspominając wyjazd z Polski po wybuchu stanu wojennego i decyzję o powrocie do kraju z przymusowej emigracji.

Ewa Błaszczyk to aktorka doskonałych monodramów, także pieśniarka, która poprzez sztukę przepracowuje traumy życiowe.

W audycji nie zabrakło kilku słów o klinice Budzik, która zgodnie ze słowami aktorki stała się jej życiową rolą. Zapraszamy do wysłuchania audycji.

Mistrzowie mówią: Ewa Błaszczyk – transkrypcja podcastu

 

 

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Has – terytoria czasu i przestrzeni

Has – terytoria czasu i przestrzeni

W Senacie Rzeczypospolitej Polskiej otworzono wystawę, symbolicznie rozpoczynającą obchody Roku Wojciecha Jerzego Hasa. 1 kwietnia obchodzimy setną rocznicę jego urodzin. Gościem Audycji Kulturalnych jest prof. Rafał Syska, z którym rozmawiamy o koncepcji kina tego wybitnego reżysera. Co wyróżnia twórczość Wojciecha Jerzego Hasa na tle innych reżyserów polskiej szkoły filmowej? Co… Czytaj dalej

Pół wieku „Ziemi obiecanej”

Pół wieku „Ziemi obiecanej”

21 lutego 1975 r. widzowie po raz pierwszy obejrzeli wyreżyserowaną przez Andrzeja Wajdę, monumentalną ekranizację powieści Władysława Reymonta. Obraz był wielokrotnie nazywany najwybitniejszym filmem w historii polskiego kina, co potwierdziło wiele nagród oraz nominacja do Oscara. O tym jak powstawała „Ziemia Obiecana”, opowiada najnowsza wystawa w Muzeum Kinematografii… Czytaj dalej

Fest srogi familok. Jak żyje się w Superjednostce?

Fest srogi familok. Jak żyje się w Superjednostce?

Historię słynnego katowickiego bloku, w którym mieści się ponad 700 mieszkań, można poznać dzięki multimedialnemu reportażowi. Zawiera nie tylko archiwalia z czasów jego powstawania oraz wypowiedzi architektów, ale także rozmowy z mieszkańcami, którzy to właśnie tutaj znaleźli swoje miejsce na ziemi. Superjednostka to ogromny projekt mieszkaniowy, który… Czytaj dalej

„Pamięć teatru” czyli 185 lat polskiej fotografii teatralnej

„Pamięć teatru” czyli 185 lat polskiej fotografii teatralnej

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego uruchomił pierwszą w historii wirtualną wystawę fotograficzną opowiadającą historię polskiego teatru. O tym, jak zmieniała się technika i zainteresowania fotografów, można się przekonać, oglądając trzy części ekspozycji: od 1839 do 2024 r. Ekspozycja „Pamięć teatru” pozwala przyjrzeć się ewolucji fotografii teatralnej w Polsce od jej… Czytaj dalej

Adam Hanuszkiewicz. Barbarzyńca czy nowator?

Adam Hanuszkiewicz. Barbarzyńca czy nowator?

Wystawa w Pałacu Czapskich w Warszawie przybliża najważniejsze spektakle stworzone przez Adama Hanuszkiewicza – reżysera, aktora, wieloletniego dyrektora najważniejszych stołecznych scen. Choć krytycy zarzucali mu efekciarstwo i oportunizm, to murem stali za nim widzowie. Kupienie biletu na reżyserowane przez niego przedstawienia, przez całe lata graniczyło z cudem. Urodzony w 1924… Czytaj dalej