Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Film O Kinie Moralnego Niepokoju

O Kinie Moralnego Niepokoju

Katarzyna Oklińska 13 marca 2021
O Kinie Moralnego Niepokoju

Dziś, 13. marca 2021 r., przypada 25. rocznica śmierci Krzysztofa Kieślowskiego. Reżyser był jednym z przedstawicieli Kina Moralnego Niepokoju. Razem z reportażystką Katarzyną Surmiak-Domańską, autorką książki „Kieślowski. Zbliżenie”, rozmawiamy o odbiorze filmów reżysera. Zastanawiamy się też czy współczesne kino ma podobną siłę przekazu.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Kino Moralnego Niepokoju to nurt w polskim kinie lat 70. XX wieku, który mocno zaznaczył się kilka lat przed wprowadzeniem stanu wojennego w 1981 roku. Reżyserzy – przyjmując uniwersalną perspektywę dylematów moralnych – w istocie pokazywali mechanizmy władzy i procesy sprzyjające jej nadużyciom. Filmy tego nurtu charakteryzuje krytyczna postawa wobec rzeczywistości, która często była zdominowana przez sytuację polityczną.

Krzysztof Kieślowski – obok Andrzeja Wajdy, Felikasa Falka, Krzysztofa Zanussiego i Agnieszki Holland – był najwybitniejszym reprezentantem Kina Moralnego Niepokoju. Jego filmy np. „Blizna”, „Spokój”, „Amator” uważa się za czołowe dzieła tego nurtu. W podcaście skupiamy się na filmie dokumentalnym pt. „Z punktu widzenia nocnego portiera”, który dziś prawdopodobnie nie mógłby powstać, a którego realizacji – jak twierdzi Katarzyna Surmiak-DomańskaKieślowski żałował.

Wspomniany w podcaście numer „Kultury Współczesnej” znajdą Państwo na stronie internetowego sklepu NCK. A bilety do kina w rozsądnej cenie są do kupienia na portalu Kultury Dostępnej.

W materiale wykorzystaliśmy fragmenty filmów w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego „Siedem kobiet w różnym wieku”, „Bez końca” i „Z punktu widzenia nocnego portiera”.

Na zdjęciu głównym Krzysztof Kieślowski, fot. Marta Hryniak, z Archiwum Twórczości Krzysztofa Kieślowskiego oraz dzięki uprzejmości Fundacji In Situ, która co roku w Sokołowsku organizuje festiwal poświęcony reżyserowi „Hommage a Kieślowski”.

O Kinie Moralnego Niepokoju w 25. rocznicę śmierci Krzysztofa Kieślowskiego – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Has – terytoria czasu i przestrzeni

Has – terytoria czasu i przestrzeni

W Senacie Rzeczypospolitej Polskiej otworzono wystawę, symbolicznie rozpoczynającą obchody Roku Wojciecha Jerzego Hasa. 1 kwietnia obchodzimy setną rocznicę jego urodzin. Gościem Audycji Kulturalnych jest prof. Rafał Syska, z którym rozmawiamy o koncepcji kina tego wybitnego reżysera. Co wyróżnia twórczość Wojciecha Jerzego Hasa na tle innych reżyserów polskiej szkoły filmowej? Co… Czytaj dalej

Gombrowicz – rekonstrukcje

Gombrowicz – rekonstrukcje

Z okazji 120. rocznicy urodzin autora „Trans-Atlantyku” w serii „Jubileusze” Narodowego Centrum Kultury, ukazał się poświęcony mu zbiór szkiców i esejów. Pozwalają one spojrzeć na pisarza z nowej perspektywy, przyjrzeć się ważnej dla niego relacji pisarz-czytelnik, a także przeanalizować stosowane przez niego sposoby autokreacji. Witold Gombrowicz (1904-1969) był… Czytaj dalej

Pół wieku „Ziemi obiecanej”

Pół wieku „Ziemi obiecanej”

21 lutego 1975 r. widzowie po raz pierwszy obejrzeli wyreżyserowaną przez Andrzeja Wajdę, monumentalną ekranizację powieści Władysława Reymonta. Obraz był wielokrotnie nazywany najwybitniejszym filmem w historii polskiego kina, co potwierdziło wiele nagród oraz nominacja do Oscara. O tym jak powstawała „Ziemia Obiecana”, opowiada najnowsza wystawa w Muzeum Kinematografii… Czytaj dalej

„Brzask”, czyli trudny powrót do Warszawy

„Brzask”, czyli trudny powrót do Warszawy

W swoim najnowszym komiksie Jacek Świdziński przybliża pierwsze chwile po wkroczeniu Armii Wojska Polskiego do lewobrzeżnej Warszawy. Choć szacuje się, że do 17 stycznia 1945 r. zabudowa stolicy była zniszczona w ponad osiemdziesięciu procentach, to już tego dnia do miasta zaczęli wracać dawni mieszkańcy. Autor wielokrotnie nagradzanego komiksu… Czytaj dalej