Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Edukacja W Hiroszimie o powstaniu warszawskim, czyli jak opowiadać o polskiej kulturze i historii za granicą

W Hiroszimie o powstaniu warszawskim, czyli jak opowiadać o polskiej kulturze i historii za granicą

Aleksandra Galant 16 stycznia 2024
W Hiroszimie o powstaniu warszawskim, czyli jak opowiadać o polskiej kulturze i historii za granicą

Odtwarzacz multimedialny

0:00Szybkość: 1x

W mieście, na które w sierpniu 1945 r. spadła bomba atomowa, w budynku Banku Japonii, jednym z nielicznych które przetrwały wybuch, można oglądać wystawę „Warszawa. Feniks z popiołów”. Choć mieszkańcy obu miast łączą historyczne doświadczenia, to przed twórcami wystawy stało trudne zadanie opowiedzenia polskiej historii przedstawicielom zupełne innej kultury.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Hiroszima podobnie jak Warszawa, w czasie wojny została niemal zupełnie zrównana z ziemią. Jednak dzięki uporowi i pracy mieszkańców oba miasta są dziś prężnie rozwijającymi się metropoliami. Wystawa „Warszawa. Feniks z popiołów” opowiada o losach polskiej stolicy czasu przedwojennego, okresu okupacji i powstania, a w końcu historii powojennej i współczesności.

„Warszawa. Feniks z popiołów” to ekspozycja przygotowana przez Muzeum Powstania Warszawskiego (MPW), które już wcześniej mierzyło się z tematem opowiadania historii poza Polską. Wsparciem było partnerstwo Instytutu im. Adama Mickiewicza oraz Instytutu Polskiego w Tokio, które wspierają upowszechnianie polskiej kultury poza granicami. Dotarcie do mieszkańców Hiroszimy ułatwiła także współpraca z władzami Hiroszimy. Przewodniczkami po wystawie, zostały Polki mieszkające w tym mieście od lat, które zostały przeszkolone przez pracowników Muzeum.

Muzeum Powstania Warszawskiego co roku odwiedzają tysiące turystów z zagranicy. Mogą oglądać m.in. otwartą w zeszłym roku wystawę poświęconą kobietom walczącym o miasto.

O sukcesie wystawy organizowanej poza granicami kraju decyduje odnalezienie odpowiedniego języka komunikacji, adekwatnej formy (m.in. artystycznej i graficznej), a także uwzględnienia kodu kulturowego, właściwego miejscu ekspozycji.

W tym roku będziemy obchodzić 80. rocznicę wybuchu powstania. Narodowe Centrum Kultury jest koproducentem filmu „Kartka z powstania”.

Wystawa „Warszawa. Feniks z popiołów” będzie dostępna w Hiroszimie do 5 lutego. Towarzyszy jej przegląd filmów powstańczych (m.in „Kanał” Andrzeja Wajdy oraz „Miasto’44” Jana Komasy). Następnie wystawa zostanie udostępniona mieszkańcom innych japońskich miast, między innymi Osaki.

O pracach nad wystawą opowiedział dr Paweł Ukielski – zastępca dyrektora Muzeum Powstania Warszawskiego.

Fot. Muzeum Powstania Warszawskiego / M. Sadowski

W Hiroszimie o powstaniu warszawskim, czyli jak opowiadać o polskiej kulturze i historii za granicą – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Kultura lokalnie skuteczna Odtwarzacz plików dźwiękowych

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury? Odtwarzacz plików dźwiękowych

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku Odtwarzacz plików dźwiękowych

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

W ostatnim odcinku cyklu o języku niewykluczającym rozmawiamy o feminatywach, rodzaju neutralnym oraz formach językowych niewskazujących na płeć. Opowiada o nich Mateusz Adamczyk, który tym razem wcielił się w rolę gościa. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, w której zastanawiamy się nad feminatywami z perspektywy języka oraz kulturowych uwarunkowań. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych Odtwarzacz plików dźwiękowych

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

W kolejnym podcaście o języku włączającym rozmawiamy o komunikacji z osobami starszymi. Czym jest „ageizm językowy” i na czym polega „dziadurzenie”? O tym usłyszą Państwo w rozmowie Mateusza Adamczyka z Magdaleną Małgorzatą Skrzydlewską – specjalistką w zakresie komunikacji społecznej, trenerką, animatorką społeczną, prezeską Stowarzyszenia Forum 4 Czerwca. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+ Odtwarzacz plików dźwiękowych

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+

W czwartym odcinku cyklu o języku włączającym Mateusz Adamczyk rozmawia z dziennikarzem i publicystą Marcinem Dzierżanowskim, współautorem poradnika „Jak mówić i pisać o osobach LGBT+”. W podcaście zastanawiamy się, jakie określenia związane z orientacją seksualną i tożsamością płciową są najwłaściwsze, a jakie powinny odejść do lamusa. Cykl… Czytaj dalej

„Fotografie wspierają pamięć” – wspomnienie Kresów na zdjęciach sprzed lat Odtwarzacz plików dźwiękowych

„Fotografie wspierają pamięć” – wspomnienie Kresów na zdjęciach sprzed lat

Album przygotowany przez Narodowe Archiwum Cyfrowe zawiera ponad 500 zdjęć, które zapraszają do odkrywania świata, po którym do dziś prawie nie ma śladu. Zapisane na fotografiach Kresy zaskakują swoją różnorodnością i naturalnym pięknem. „Kresy. Fotografie z Narodowego Archiwum Cyfrowego” to znacznie poszerzona wersja albumu wydanego przez NAC w… Czytaj dalej