Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Film Teoniki Rożynek i Tomasz Mreńca o muzyce filmowej

Teoniki Rożynek i Tomasz Mreńca o muzyce filmowej

Martyna Matwiejuk 1 października 2021
Teoniki Rożynek i Tomasz Mreńca o muzyce filmowej

Z kompozytorami młodego pokolenia rozmawiamy o ścieżkach dźwiękowych do filmów. Teoniki Rożynek stworzyła ostatnio soundtrack do produkcji „Prime Time”, który zapewnił jej statuetkę podczas 46. FPFF w Gdyni. Na tym samym festiwalu nagroda specjalna w Konkursie Filmów Krótkometrażowych powędrowała do reżysera „Skowytu”, muzycznie zilustrowanego przez Tomasza Mreńcę.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Co oznacza dobry soundtrack? Jakie zadania powinna spełniać muzyka w filmie i gdzie przebiegają granice wytyczane przez jej kompozytorów? O tym usłyszą Państwo w podcaście.

Stoper do gotowania jajek i linijki – te proste przedmioty codziennego użytku posłużyły Teoniki Rożynek do stworzenia kompozycji. „Obraz, dźwięk, słowo mówią wszystko i dołożenie kolejnej warstwy, która mówi dokładnie to samo, najczęściej sprowadza się do tego, że wygląda to jak napisy pod filmem” – mówi artystka. Jej zdaniem muzyka powinna prowadzić równoległą narrację, wspierającą film.

Skrzypek i kompozytor Tomasz Mreńca zwraca uwaga na charakterystyczny język wypowiedzi twórców, którego wyrazistość jest bardzo istotnym elementem filmów. Jak podkreśla nasz rozmówca, w przypadku muzyki filmowej, twórca czerpie emocje nie tylko z wnętrza siebie, ale także poszukuje ich w aktorach i samym obrazie. A co jeśli nie może wczuć się w film? Zapraszamy do słuchania!

W audycji wykorzystaliśmy fragmenty utworów stworzonych przez Teoniki Rożynek do filmu „Prime Time” oraz przez Tomasza Mreńcę do filmu „Skowyt”. Obie produkcje brały udział w tegorocznych konkursach Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Wydarzenie po raz dziewiąty było wspierane przez Narodowe Centrum Kultury.

Zachęcamy również do posłuchania podcastów, w których rozmawiamy o muzyce ilustracyjnej z Wojtkiem Urbańskim i Stefanem Wesołowskim. Tegoroczny Konkurs Filmów Krótkometrażowych FPFF stał się również tematem audycji z udziałem reżyserów – Bartosza Brzezińskiego, Marii Wider i Adriana Apanela.

Na zdjęciu Tomasz Mreńca (fot. Weronika Izdebska / OVORS) oraz Teoniki Rożynek (fot. Piotr Czyż).

Teoniki Rożynek i Tomasz Mreńca o muzyce filmowej – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Has – terytoria czasu i przestrzeni

Has – terytoria czasu i przestrzeni

W Senacie Rzeczypospolitej Polskiej otworzono wystawę, symbolicznie rozpoczynającą obchody Roku Wojciecha Jerzego Hasa. 1 kwietnia obchodzimy setną rocznicę jego urodzin. Gościem Audycji Kulturalnych jest prof. Rafał Syska, z którym rozmawiamy o koncepcji kina tego wybitnego reżysera. Co wyróżnia twórczość Wojciecha Jerzego Hasa na tle innych reżyserów polskiej szkoły filmowej? Co… Czytaj dalej

Pół wieku „Ziemi obiecanej”

Pół wieku „Ziemi obiecanej”

21 lutego 1975 r. widzowie po raz pierwszy obejrzeli wyreżyserowaną przez Andrzeja Wajdę, monumentalną ekranizację powieści Władysława Reymonta. Obraz był wielokrotnie nazywany najwybitniejszym filmem w historii polskiego kina, co potwierdziło wiele nagród oraz nominacja do Oscara. O tym jak powstawała „Ziemia Obiecana”, opowiada najnowsza wystawa w Muzeum Kinematografii… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej