Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Film Do ilu razy sztuka? Remake w polskim kinie

Do ilu razy sztuka? Remake w polskim kinie

Aleksandra Galant 17 lutego 2023
Do ilu razy sztuka? Remake w polskim kinie

W ciągu minionego roku fanów rodzimego kina kilkukrotnie zelektryzowały informacje o przygotowaniach do premier nowych wersji kultowych filmów. Ogłoszenie remake’ów jest pewną nowością – do tej pory takich projektów nie było w polskiej kinematografii zbyt wiele. Co sprawia, że światowy trend omija nasze kina?

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Choć Jan Brzechwa napisał „Akademię Pana Kleksa” w 1946, to od 1983 ekscentryczny wychowawca ma twarz Piotra Fronczewskiego, który wcielił się w tę postać w filmie Krzysztofa Gradowskiego. Niedawno okazało się, że w nowej produkcji z legendą zmierzy się Tomasz Kot. Z kolei Leszka Lichotę czeka niełatwe zadanie wcielenia się w postać profesora Rafała Wilczura, bohatera powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza. „Znachora” z tytułową rolą Jerzego Bińczyckiego znają na pamięć całe pokolenia, a niektóre sceny stały się wręcz viralami.

Choć obie te zapowiedzi wywołały równie wiele pozytywnych co negatywnych emocji, warto podkreślić, że remake’ów w polskim kinie nie ma zbyt wiele, w przeciwieństwie m.in. do trendu obecnego w Hollywood. Jednym z powodów może być kwestia finansowa, innym – oczekiwania widzów. Mówiąc wprost – nie wiadomo czy nowe wersje znanych hitów przyciągnęłyby widzów do kin.

O próbach podboju Hollywood przez polskich aktorów można posłuchać w jednym z naszych podcastów.

Są jednak trendy charakterystyczne dla polskiego kina. Są nimi m.in. tworzenie kilkuodcinkowych seriali, będących rozbudowanymi wersjami filmów kinowych („Ogniem i mieczem”, „Wiedźmin”). Można też zaobserwować opieranie filmów o zagraniczne wzory („Ucieczka z kina Wolność”) czy w końcu korzystanie z gotowych formatów. Jest to szczególnie charakterystyczne dla seriali („Ojciec Mateusz”, „Rodzinka.pl”). Natomiast kinowym przykładem może być „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”.

Więcej o remake’ach w polskiej kinematografii opowiedział w Audycjach Kulturalnych, podcaście Narodowego Centrum Kultury, opowiedział dr Bolesław Racięski, filmoznawca z wydziału Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego.

Zdjęcia: fotosy z filmów „Pan Tadeusz” (1928) i „Znachor” (1937), Narodowe Archiwum Cyfrowe.

Do ilu razy sztuka? Remake w polskim kinie – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Has – terytoria czasu i przestrzeni

Has – terytoria czasu i przestrzeni

W Senacie Rzeczypospolitej Polskiej otworzono wystawę, symbolicznie rozpoczynającą obchody Roku Wojciecha Jerzego Hasa. 1 kwietnia obchodzimy setną rocznicę jego urodzin. Gościem Audycji Kulturalnych jest prof. Rafał Syska, z którym rozmawiamy o koncepcji kina tego wybitnego reżysera. Co wyróżnia twórczość Wojciecha Jerzego Hasa na tle innych reżyserów polskiej szkoły filmowej? Co… Czytaj dalej

Pół wieku „Ziemi obiecanej”

Pół wieku „Ziemi obiecanej”

21 lutego 1975 r. widzowie po raz pierwszy obejrzeli wyreżyserowaną przez Andrzeja Wajdę, monumentalną ekranizację powieści Władysława Reymonta. Obraz był wielokrotnie nazywany najwybitniejszym filmem w historii polskiego kina, co potwierdziło wiele nagród oraz nominacja do Oscara. O tym jak powstawała „Ziemia Obiecana”, opowiada najnowsza wystawa w Muzeum Kinematografii… Czytaj dalej

Fest srogi familok. Jak żyje się w Superjednostce?

Fest srogi familok. Jak żyje się w Superjednostce?

Historię słynnego katowickiego bloku, w którym mieści się ponad 700 mieszkań, można poznać dzięki multimedialnemu reportażowi. Zawiera nie tylko archiwalia z czasów jego powstawania oraz wypowiedzi architektów, ale także rozmowy z mieszkańcami, którzy to właśnie tutaj znaleźli swoje miejsce na ziemi. Superjednostka to ogromny projekt mieszkaniowy, który… Czytaj dalej

Niedoceniana, wybitna Krystyna Feldman

Niedoceniana, wybitna Krystyna Feldman

Na scenie spędziła niemal 70 lat – sens jej życiu nadawał teatr i wiara. Krystyna Feldman została zapamiętana z brawurowej roli Nikifora, a także wielu kreacji drugoplanowych. Po wielu latach podróżowania po Polsce osiadła w ukochanym Poznaniu, w którym odnalazła kochający dom – kultywujący pamięć o niej do… Czytaj dalej

Małgorzata Braunek, czyli „Współczująca”

Małgorzata Braunek, czyli „Współczująca”

W ręce czytelników trafiła biografia Małgorzaty Braunek. Aktorka podbiła serca widzów rolami u najważniejszych polskich reżyserów. Nagle zniknęła, burzliwe życie uczuciowe i artystyczne zastępując podróżami i praktykowaniem buddyzmu. Wróciła na ekrany, kiedy upewniła się, że nie musi już nikomu nic udowadniać. Zanim zdała maturę, dostała się do szkoły filmowej, której… Czytaj dalej