Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony

Rave w muzeum

Magdalena Miszewska 7 sierpnia 2017
Rave w muzeum

140 uderzeń na minutę. Takie tempo ma klasyczne techno. Przez całe wakacje możecie sprawdzić to empirycznie w Muzeum nad Wisłą, odwiedzając wystawę dotyczącą relacji polskiej kultury rave ze sztuką.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Artyści wizualni garściami czerpali z estetyki subkultur. W latach osiemdziesiątych angażowali się w punka, a w kolejnej dekadzie w kulturę techno, która paradoksalnie z punkiem ma wiele wspólnego. Raverom blisko też do hipisów podobnie mocno zainteresowanych wizualnością. Oni także stawiali obraz na równi z tańcem i muzyką. W pierwszych latach transformacji galerie przypominały kluby tanczne, a wystawy kończyły się imprezą techno.

Związki pomiędzy kulturą rave a sztuką współczesną w Polsce w latach dziewięćdziesiątych prezentuje wystawa „140 uderzeń na minutę”. To nowa odsłona i zarazem rozwinięcie prezentacji, którą Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przygotowało na zeszłoroczną edycję Open’er Festival w Gdyni. Znalazły się na niej między innymi instalacje, wizualizacje, dokumentacje akcji happeningowych i eklektyczne rzeźby inspirowane postacią DJ-a samplującego utwory z wielu różnych gotowych fragmentów. Wystawa prezentuje najważniejsze polskie ośrodki kultury rave, Kraków, Trójmiasto, Łódź i Warszawę i pokazuje różne relacje środowisk artystycznych z nową subkulturą oraz reakcje na zachodzące w Polsce przemiany społeczno-gospodarcze.

Wystawę „140 uderzeń na minutę” mozna oglądać do 27 sierpnia. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z jej kuratorem Łukaszem Rondudą.

Rave w muzeum – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej