Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Edukacja Polskie miasta bez reklam? To możliwe!

Polskie miasta bez reklam? To możliwe!

Magdalena Miszewska 9 sierpnia 2017
Polskie miasta bez reklam? To możliwe!

Reklamy przesłaniają nam coraz większą część świata. W chaosie toną tereny przydrożne, centra miast, a nawet obiekty zabytkowe. Na problem zwrócił uwagę Narodowy Instytut Dziedzictwa.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Wielkoformatowe płachty przysłaniają fasady budynków. Z płotów i ogrodzeń straszą dawno nieaktualne i zniszczone banery. Centra miast dwadzieścia cztery godziny na dobę świecą ekranami led. Tablice reklamowe rażą w oczy swoją pstrokacizną. Ale przestrzeń publiczna wcale nie musi tak wyglądać. Duży wpływ na jej estetykę mogą mieć władze samorządowe. To przede wszystkim do nich Narodowy Instytut Dziedzictwa kieruje kampanię „Krajobraz mojego miasta”.

Najważniejszym elementem przedsięwzięcia jest film o tym samym tytule, który pokazuje jaki wpływ na postrzeganie najbliższego otoczenia mają wszechobecne reklamy, ale też pozbawione zieleni betonowe place czy nowoczesne budynki, zupełnie niewspółgrające z zabytkowym otoczeniem. Eksperci od planowania przestrzeni publicznej wskazują, jak dbać o dziedzictwo kulturowe, gdzie szukać dobrych przykładów i w jaki sposób wprowadzać je w życie.

O kampanii „Krajobraz mojego miasta” rozmawialiśmy z rzeczniczką prasową Narodowego Instytutu Dziedzictwa, Wiolettą Łabuda – Iwaniak.

Polskie miasta bez reklam. To możliwe! – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

W ostatnim odcinku cyklu o języku niewykluczającym rozmawiamy o feminatywach, rodzaju neutralnym oraz formach językowych niewskazujących na płeć. Opowiada o nich Mateusz Adamczyk, który tym razem wcielił się w rolę gościa. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, w której zastanawiamy się nad feminatywami z perspektywy języka oraz kulturowych uwarunkowań. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

W kolejnym podcaście o języku włączającym rozmawiamy o komunikacji z osobami starszymi. Czym jest „ageizm językowy” i na czym polega „dziadurzenie”? O tym usłyszą Państwo w rozmowie Mateusza Adamczyka z Magdaleną Małgorzatą Skrzydlewską – specjalistką w zakresie komunikacji społecznej, trenerką, animatorką społeczną, prezeską Stowarzyszenia Forum 4 Czerwca. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+

W czwartym odcinku cyklu o języku włączającym Mateusz Adamczyk rozmawia z dziennikarzem i publicystą Marcinem Dzierżanowskim, współautorem poradnika „Jak mówić i pisać o osobach LGBT+”. W podcaście zastanawiamy się, jakie określenia związane z orientacją seksualną i tożsamością płciową są najwłaściwsze, a jakie powinny odejść do lamusa. Cykl… Czytaj dalej