Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Edukacja Picasso w Muzeum Narodowym w Warszawie

Picasso w Muzeum Narodowym w Warszawie

Anna Karna 14 października 2023
Picasso w Muzeum Narodowym w Warszawie

Ponad 120 prac Pabla Picassa, a wśród nich grafiki, ceramikę i ilustracje książkowe, można zobaczyć na wystawie przygotowanej z okazji pięćdziesiątej rocznicy śmierci artysty. Zgromadzone dzieła pochodzą z Museo Casa Natal Picasso (dosł. Muzeum Dom Narodzin Picassa) w Maladze oraz z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. Większość dzieł jest prezentowana w Polsce po raz pierwszy.

Audycje Kulturalne odwiedziły Muzeum Narodowe by porozmawiać o prezentowanych pracach, które obejmują pięćdziesiąt lat twórczości artysty. Naszym gościem jest z kuratorka wystawy Anna Manicka.

Ekspozycja przypomnienia również o związku Pabla Picassa z Polską. Artysta odwiedził nasz kraj w 1948 roku. Był gościem Światowego Kongresu Intelektualistów w Obronie Pokoju we Wrocławiu. Znalazł też czas by odwiedzić Warszawę i Kraków.

Z Polski przywiózł pamiątki. Stały się one później inspiracją do kolejnych prac, które dziś możemy podziwiać na wystawie. Z Anną Manicką rozmawiamy o znaczeniu podróży Picassa dla naszego kraju, powodach przyjazdu do powojennej, powstającej z gruzów Polski, a także o rozumieniu sztuki współczesnej przez Polaków.

Wystawa przedstawia (m.in.) portrety ukochanych kobiet Picassa: Francoise Gilot, matki jego dwójki dzieci, a także drugiej żony – Jacqueline Roque. Dla artysty te dwie wielkie miłości były ideałem piękna i stały się jednym z ważnych tematów jego twórczości.

Malaga, w której urodził się Pablo Picasso, to miasto o historii liczącej ponad 3000 lat, będące od wieków ważnym ośrodkiem handlowym nad brzegiem Morza Śródziemnego. Anna Manicka opowiada o inspiracjach Picassa mitami greckimi i rzymskimi, które zostały włączone do lokalnej kultury. Picasso jednak wybrał z mitologii swoje ulubione postaci, które wielokrotnie uwieczniał w swoich dziełach.

Ekspozycję kończy pokaz ceramiki. Picasso zajął się nią po II wojnie światowej. Przez kolejnych 20 lat zaprojektował, ozdobił i wyrzeźbił ponad 3500 przedmiotów z gliny. Część z nich, w tym te najwcześniejsze będące dumą kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, możemy podziwiać na wystawie.

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy.

Zdjęcia / Muzeum Narodowe w Warszawie

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Zielone instytucje kultury – jak kultura może wspierać edukację ekologiczną

Zielone instytucje kultury – jak kultura może wspierać edukację ekologiczną

Jaką rolę mogą odegrać instytucje kultury w walce ze zmianami klimatu? Jak samorządy mogą wspierać te działania? Jak stworzyć systemy wsparcia, które pozwolą instytucjom kultury skutecznie promować edukację ekologiczną wśród odbiorczyń/odbiorców i pracowniczek/pracowników? Na ten temat dyskutowali uczestnicy jednej z debat organizowanych w ramach współKongresu Kultury: Joanna Tabaka, Ewa Chomicka,… Czytaj dalej

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej