Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Sztuka „Nieskończoność dalekich dróg” Zofii Rydet

„Nieskończoność dalekich dróg” Zofii Rydet

Martyna Matwiejuk 12 lutego 2023
„Nieskończoność dalekich dróg” Zofii Rydet

Warszawska galeria Raster prezentuje 36 fotografii z rzadko eksponowanego cyklu autorstwa Zofii Rydet. To oryginalne czarno-białe odbitki z serii zatytułowanej „Nieskończoność dalekich dróg”. O wystawie rozmawiamy z Łukaszem Gorczycą.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Cykl przedstawiający trzy motywy – drogi, znaki i krzyże – to opowieść o polskim krajobrazie. Można go również interpretować jako metaforę ludzkiego życia. Jak przekonuje nasz rozmówca, warto także spojrzeć na te zdjęcia jak na osobne obrazy, w których tkwi indywidualna, wizualna siła. Artystka po raz pierwszy zaprezentowała tę serię prac w 1980 roku.

W jaki sposób na zdjęciach powstały przebarwienia i fragmenty nietypowo ciemnego nieba? Co łączy te fotografie z najsłynniejszym, monumentalnym cyklem Rydet – „Zapisem socjologicznym”? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w podcaście.
Wystawę można oglądać w galerii Raster do 25 marca 2023 roku.

Zachęcamy również do wysłuchania rozmowy z badaczem twórczości Zofii Rydet – Karolem Jóźwiakiem oraz zmarłym w 2021 roku reżyserem, fotografem, a także przyjacielem artystki – Andrzejem Różyckim.

Zdjęcia dzięki uprzejmości galerii Raster.

„Nieskończoność dalekich dróg” Zofii Rydet- transkrypcja podcastu

 

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Książka napisana przez córkę artystów przybliża życie i twórczość słynnych polskich ilustratorów, których prace znają całe pokolenia czytelników. Przypomina, że przygotowywali także poruszające i nagradzane na świecie plakaty i należeli do barwnego artystycznego świata PRL. Janusz Stanny i Teresa Wilbik przez całe życie związani byli z Warszawą. Dzielili… Czytaj dalej

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Prace jednego z najważniejszych europejskich awangardzistów można do 2 lutego oglądać w warszawskiej Kordegardzie. W przestrzeni galerii znalazły się 24 prace Władysława Strzemińskiego, pozwalające prześledzić jego artystyczną drogę. To rysunki, litografie oraz obrazy ze zbiorów instytucjonalnych i prywatnych. W Audycjach Kulturalnych o życiorysie i sztuce Strzemińskiego opowiada… Czytaj dalej

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

Przez 35 lat etatowo przygotowywał zdjęcia do propagandowego tygodnika „Przyjaźń”, przez co jego twórczość popadła w zapomnienie. Zostawił po sobie kilkadziesiąt tysięcy klisz i zdjęć, które udowadniają, że poza zleconymi pracami, z dużą wrażliwością obserwował rzeczywistość wokół siebie. Jego prace przypomina stołeczny Dom Spotkań z Historią. Romuald Broniarek… Czytaj dalej