Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Mistrzowie mówią Mistrzowie mówią: Jan Ptaszyn Wróblewski

Mistrzowie mówią: Jan Ptaszyn Wróblewski

Martyna Matwiejuk 11 maja 2021
Mistrzowie mówią: Jan Ptaszyn Wróblewski

Bez czego jazz nie mógłby istnieć? Na to pytanie odpowiada muzyk jazzowy, kompozytor, dyrygent i prezenter radiowy Jan Ptaszyn Wróblewski. Z artystą rozmawiamy o początkach jego scenicznej drogi.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Debiutował na scenie I Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Jazzowej w Sopocie w 1956 roku. Współtworzył wiele przełomowych projektów dla historii polskiej muzyki jazzowej. Komponował także muzykę filmową, utwory symfoniczne i piosenki dla czołowych gwiazd rodzimej estrady. Z Janem Ptaszynem Wróblewskim rozmawiamy o pierwszych krokach na scenie, współpracy z Krzysztofem Komedą i o tym, co w jazzie jest najważniejsze.

Więcej wspomnień artysty usłyszą Państwo w jednym z odcinków cyklu „Muzyka wolności”, realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury w 2020 roku z okazji 100. rocznicy urodzin Leopolda Tyrmanda.

W Międzynarodowym Dniu Jazzu, który obchodziliśmy 30 kwietnia, rozmawialiśmy z pianistą Marcinem Wasilewskim o koncercie „Pamięć Komedy”, zrealizowanym we współpracy z NCK. O wyjątkowym repertuarze zachowanym w domowych zbiorach Krzysztofa Komedy posłuchają Państwo tutaj.

W audycji wykorzystaliśmy fragmenty utworów „Komeda w Cyrku Ważyka” (skomponowanego przez Krzysztofa Komedę, w wykonaniu zespołu Jan Ptaszyn Wróblewski Sextet) oraz „Dlaczego małpa…” (skomponowanego przez Jana Ptaszyna Wróblewskiego, w wykonaniu prowadzonego przez niego kwartetu).

Fot. Okładka płyty Ptaszyn Wróblewski Quartet „Real Jazz” (BCD Records, 2005).

Jan Ptaszyn Wróblewski. Najważniejsza jest ekspresja – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

W jubileuszowym roku 70. urodzin Pawła Szymańskiego rozmawiamy z kompozytorem w cyklu „Mistrzowie mówią”. Spotkanie jest okazją do przyjrzenia się sposobom pracy oraz najnowszym kompozycjom jego autorstwa. Tym samym zapraszamy słuchaczy na koncert pt. „Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego”, który odbędzie się 30 listopada w Nowym Teatrze w ramach… Czytaj dalej

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Wystawa towarzysząca tegorocznej odsłonie Festiwalu Eufonie, zaprasza widzów do rozważań na temat ewolucji muzyki i kierunków rozwoju, które są wciąż przed nią. Artyści przygotowali trzy specjalne obiekty. Ich wyimaginowane historie stały się podstawą opowieści o alternatywnym muzycznym świecie. Wystawa „Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki” została przygotowana przez artystów… Czytaj dalej