Prace toruńskiego artysty, wywodzące się z nurtu konstruktywizmu abstrakcyjnego, prezentuje warszawska galeria i dom aukcyjny Antiqua et Moderna. Z Karoliną Prymlewicz rozmawiamy o nieco zapomnianej sztuce Mieczysława Wiśniewskiego.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Sam artysta określał je jako „wtórną formę malarską”. Obrazy reliefowe, bo o nich mowa, powstają „w naszych głowach” jako wypadkowa obiektu, gry światła i położenia odbiorcy. W zależności od punktu, z którego je oglądamy, naszej statyczności lub ruchu, a także sposobu oświetlenia, widzimy nieco inne prace. Mieczysław Wiśniewski osiągał taki efekt dzięki specjalnie przygotowanym blejtramom. Konstruując je, wykorzystywał techniki tapicerskie, a nawet stolarskie. Obrazy stają się w ten sposób obiektami pełnymi wklęsłości i wypukłości.
Gościem Audycji Kulturalnych jest Karolina Prymlewicz, kuratorka wystawy „Mieczysława Wiśniewskiego gry z (pod)obraz(i)em”, którą do 22 października można oglądać w galerii Antiqua et Moderna przy ul. Freta 19 w Warszawie.
Zachęcamy Państwa do wysłuchania audycji o abstrakcji geometrycznej, którą nagraliśmy przy okazji wystawy „72/21. Kolekcja Galerii 72”, prezentowanej w Kordegardzie w ubiegłym roku.
O pracach Jerzego Grabowskiego, zdeterminowanych przez obliczenia matematyczne, opowiedziała nam prof. Elżbieta Banecka. Wspomnieniami podzielił się z nami również wnuk artysty, Ignacy Matuszewski.
Zdjęcia dzięki uprzejmości galerii.
Mieczysława Wiśniewskiego gry z (pod)obraz(i)em – transkrypcja podcastu
-
-
Układ LV/21, 1984
-
-
Układ LV/134 II, 2010
-
-
Układ LV/169, 2013
Układ LV/51,1986
-
-
Układ LV/165, 2013
-
-
Układ AC/22, 1995
Układ AA/III, 2011
-
-
Układ LV/28, 1985
-
-
Układ LV/118, 2007
Układ LV /11, 1984
-
-
Układ LV/59, 1987
-
-
Układ LV/117, 2007