Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Edukacja Jan Szczepkowski. Państwowiec

Jan Szczepkowski. Państwowiec

Anna Karna 19 października 2023
Jan Szczepkowski. Państwowiec

W warszawskiej Kordegardzie można obejrzeć najważniejsze artystyczne realizacje wybitnego rzeźbiarza i malarza dwudziestolecia międzywojennego – Jana Szczepkowskiego, jednego z najważniejszych twórców polskiego Art Deco.

Gościem Audycji Kulturalnych była Agnieszka Bebłowska Bednarkiewicz, kuratorka wystawy „Państwowiec / Jan Szczepkowski”. Ekspozycja jest również pretekstem do przybliżenia postaci artysty oraz ważnych wątków życia, które potem znalazły swoje odbicie w jego pracach.

Jan Szczepkowski od 1896 studiował rzeźbę w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jego nauczycielem był Konstanty Laszczka, zaś rysunku i malarstwa – Jacek Malczewski. Kuratorka opowiada o wpływie mistrzów, w tym także Stanisława Witkiewicza, na warsztat rzeźbiarza, a także o pobycie Szczepkowskiego na stypendium w Paryżu, gdzie miał możliwość zapoznania się z nowymi prądami artystycznymi.

W 1914 artysta został powołany do czynnej służby wojskowej i jako porucznik uczestniczył w walkach frontowych. W wyniku odniesionych ran został uznany za niezdolnego do służby liniowej, zajął się rzeźbą nagrobną i zaprojektował 25 cmentarzy.

Na wystawie można zobaczyć najsłynniejsze dzieło Jana Szczepkowskiego – Kapliczkę wykonaną w 1925 roku na Międzynarodową Wystawę Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu. Ten niezwykły dla polskiej i europejskiej sztuki projekt zdobył Grand Prix, rząd francuski natychmiast go zakupił, uprzedzając tym samym podobne starania króla szwedzkiego. Obecnie ołtarz znajduje się w kościele w Dourges, a jego replika w Muzeum Narodowym w Warszawie. Sam autor uhonorowany został Legią Honorową.

Jan Szczepkowski był autorem wielu realizacji zamawianych przez przedstawicieli nowopowstających publicznych instytucji. Po II wojnie światowej brał udział w rekonstrukcji warszawskich zabytków, m.in. pomnika Adama Mickiewicza przy Krakowskim Przedmieściu. Agnieszka Bebłowska – Bednarkiewicz opowiada Audycjom Kulturalnym także o innych pracach artysty, które można podziwiać w Kordegardzie, m.in. o fryzie na budynku polskiego Sejmu, dekoracji elewacji Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie czy wreszcie o projektach pomnika Józefa Piłsudskiego.

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy.

Fot. Tobiasz Bułynko

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Zielone instytucje kultury – jak kultura może wspierać edukację ekologiczną

Zielone instytucje kultury – jak kultura może wspierać edukację ekologiczną

Jaką rolę mogą odegrać instytucje kultury w walce ze zmianami klimatu? Jak samorządy mogą wspierać te działania? Jak stworzyć systemy wsparcia, które pozwolą instytucjom kultury skutecznie promować edukację ekologiczną wśród odbiorczyń/odbiorców i pracowniczek/pracowników? Na ten temat dyskutowali uczestnicy jednej z debat organizowanych w ramach współKongresu Kultury: Joanna Tabaka, Ewa Chomicka,… Czytaj dalej

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej