Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Inne Jak powstawał powojenny Gdańsk, czyli „Grunwaldzka Dzielnica Mieszkaniowa”

Jak powstawał powojenny Gdańsk, czyli „Grunwaldzka Dzielnica Mieszkaniowa”

Aleksandra Galant 5 lipca 2024
Jak powstawał powojenny Gdańsk, czyli „Grunwaldzka Dzielnica Mieszkaniowa”

Choć socrealizm w architekturze mieszkaniowej kojarzy się przede wszystkim ze stołecznym MDM-em oraz Nową Hutą w Krakowie, to w poszukiwaniu jego śladów warto udać się do gdańskiego Wrzeszcza. Historię wybudowanej tam Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej przybliża najnowsza wystawa w Muzeum Gdańska.

Wystawa czasowa pt. „Grunwaldzka Dzielnica Mieszkaniowa”, prezentowana w Zespole Przedbrania, oddziale Muzeum Gdańska, przybliża kulisy powstania GDM, zrealizowane pomysły, które miały zapewnić komfort mieszkańcom oraz koncepcje, których nie wcielono w życie.

Sztandarowym przykładem powojennego budownictwa mieszkaniowego jest Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa w Warszawie. Kulisy jej powstania zostały opisane w książce „Sigalin. Towarzysz odbudowy”. W Audycjach Kulturalnych rozmawialiśmy z jej autorem, Andrzejem Skalimowskim.

Decyzja o powołaniu GDM-u była związana z ogromnymi zniszczeniami centrum Gdańska, a także pomysłem połączeniem Gdyni i Gdańska szeroką drogą – główną ulicą Wrzeszcza, Aleją Grunwaldzką. Za projekt urbanistyczny Wrzeszcza była odpowiedzialna wileńska architektka Irena Heilmanowa. Szczegółowy plan opracowywał architekt Wacław Rembiszewski wraz z Józefem Chmielem i Władysławem Lewem. Za projektowanie GDM’u w latach 1953-1963 odpowiadał Daniel Olędzki.

Na terenie GDM’u powstały liczne kawiarnie, sklepy oraz restauracje, z których najsłynniejszymi były Cristal oraz Olimp, zlokalizowany na szczycie 17-kondygnacyjnego wieżowca popularnie zwanego „Dolarowcem”, który wybudowano w 1969 roku już w nowoczesnych formach.

Na wystawie czasowej w Sali Sądowej Zespołu Przedbramia zostały zebrane fotografie z lat 50.-60. XX wieku, w tym unikatowe zdjęcia makiet z niezrealizowanymi koncepcjami oraz plan GDM’u z 1954 roku przekazany przez żonę głównego projektanta, architektkę Danutę Olędzką.

Danuta Olędzka miała duży wpływ na kształt słynnego gdańskiego „Falowca”. Jego historii można również wysłuchać w Audycjach Kulturalnych.

Ekspozycja będzie czynna do 30 września 2024 roku.

W Audycjach Kulturalnych o wystawie opowiedział kurator, Klaudiusz Grabowski z Muzeum Gdańska.

Zdjęcia: dzięki uprzejmości Muzeum Gdańska.
Szkic architektonicznyZdjęcie powojennej kawiarni

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Zielone instytucje kultury – jak kultura może wspierać edukację ekologiczną

Zielone instytucje kultury – jak kultura może wspierać edukację ekologiczną

Jaką rolę mogą odegrać instytucje kultury w walce ze zmianami klimatu? Jak samorządy mogą wspierać te działania? Jak stworzyć systemy wsparcia, które pozwolą instytucjom kultury skutecznie promować edukację ekologiczną wśród odbiorczyń/odbiorców i pracowniczek/pracowników? Na ten temat dyskutowali uczestnicy jednej z debat organizowanych w ramach współKongresu Kultury: Joanna Tabaka, Ewa Chomicka,… Czytaj dalej

Partnerstwa organizacji pozarządowych (NGO) z instytucjami kultury – wypracowanie nowych modeli współpracy

Partnerstwa organizacji pozarządowych (NGO) z instytucjami kultury – wypracowanie nowych modeli współpracy

Zapraszamy do wysłuchania zapisu debaty, która odbyła się w ramach współKongresu Kultury. Jak zapowiadali jej organizatorzy: „Chcemy wierzyć, że jednym ze sposobów na dostrzeżenie tych potrzeb może być stworzenie trwałej, przemyślanej struktury, łączącej narodowe instytucje kultury z instytucjami regionalnymi, a te z kolei z jednostkami miejskimi,… Czytaj dalej

Gdzie są pieniądze w sektorze kreatywnym? Obalanie mitów

Gdzie są pieniądze w sektorze kreatywnym? Obalanie mitów

Czy dysponujemy rzetelnymi analizami przepływu finansów w branżach sektora kreatywnego? Czy do twórczyń i twórców faktycznie trafiają wynagrodzenia odpowiednie do skali wykorzystania ich utworów? Kto biednieje, a kto się na kulturze bogaci? Czy mamy szansę na zbudowanie powszechnego systemu „fair trade” w obszarze kultury? Co zmienia w tym… Czytaj dalej

Różnorodność podmiotów kultury – szanse i wyzwania dla budowy nowoczesnych, transparentnych i skutecznych mechanizmów finansowych

Różnorodność podmiotów kultury – szanse i wyzwania dla budowy nowoczesnych, transparentnych i skutecznych mechanizmów finansowych

Kultura jest dynamiczna, różnorodna, nieokiełznana i twórcza. Kultura zakorzenia, jednoczy, rozwija i inspiruje. Kultura jest wolna, silna, wrażliwa. Kultura to nie (tylko) instytucje kultury. Podmiot – osoba, twórca, instytucja, środowisko, jednostka, wspólnota. Kultura jest naszym wspólnym, nieograniczonym potencjałem i rezerwuarem możliwości. Jak efektywnie i transparentnie finansować kulturę?… Czytaj dalej

Czy można w sektorze kultury przezwyciężyć kod folwarku? Jak tworzyć kulturę współodpowiedzialności i zaangażowania?

Czy można w sektorze kultury przezwyciężyć kod folwarku? Jak tworzyć kulturę współodpowiedzialności i zaangażowania?

Zapraszamy do wysłuchania jednej z debat, która odbyła się podczas współKongresu Kultury. Paneliści zastanawiali się, jak instytucje kultury mogą skutecznie funkcjonować jako złożony, niemal organiczny system, w którym zjawiska i procesy dotyczące ludzi są równie ważne, jak wskaźniki ilościowe. Obecne niepewne, zmienne i złożone czasy (VUCA, BANI) wymagają… Czytaj dalej