Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Inne Gdzie oryginał? Sztuka na fotografii

Gdzie oryginał? Sztuka na fotografii

Aleksandra Galant 11 czerwca 2024
Gdzie oryginał? Sztuka na fotografii

W świecie rosnącej popularności wirtualnych muzeów i galerii oraz zaangażowania instytucji kultury w digitalizowanie dzieł sztuki, warto zastanowić się nad rolą dokumentacji i reprodukcji, a także ich interpretacji. Do tego właśnie zaprasza najnowsza wystawa w Fundacji Archeologia Fotografii w Warszawie.

Na wystawie zestawione i przeanalizowane zostały prace trojga artystów – Danuty Rago dokumentującej w latach 1981- 1985 prace konserwatorskie nad Panoramą Racławicką, Antoniego Zdebiaka, który przygotowując materiał dla magazynu „Nowy Wyraz. Miesięcznik Literacki Młodych” wykonał serię zdjęć Pomnika Bohaterów Warszawy, a także Jana Fleischmanna, który specjalizował się w sztuce użytkowej i reprodukował zawodowo.

W Audycjach Kulturalnych o Danucie Rago rozmawialiśmy z dr Weroniką Kobylinską.

Wystawa zwraca uwagę na znaczenie kontekstu w jakim dzieła sztuki, ale i dokumentujące je zdjęcia, powstają. Podkreśla także warsztat twórczy fotografów, artystów zajmujących się reprodukcją. Są oni rzadko oni podpisywani, mimo że ich prace niejednokrotnie wykraczają daleko poza dosłownie rozumianą dokumentację.

O wystawie „Gdzie oryginał? Sztuka na fotografii” rozmawialiśmy z kuratorem, Mikołajem Chmielińskim.

Wystawę można oglądać do 30 czerwca 2024 w Fundacji Archeologia Fotografii w Warszawie.

Zdjęcia: ze zbiorów Fundacja Archeologia Fotografii dzięki uprzejmości Muzeum Warszawy

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Zielone instytucje kultury – jak kultura może wspierać edukację ekologiczną

Zielone instytucje kultury – jak kultura może wspierać edukację ekologiczną

Jaką rolę mogą odegrać instytucje kultury w walce ze zmianami klimatu? Jak samorządy mogą wspierać te działania? Jak stworzyć systemy wsparcia, które pozwolą instytucjom kultury skutecznie promować edukację ekologiczną wśród odbiorczyń/odbiorców i pracowniczek/pracowników? Na ten temat dyskutowali uczestnicy jednej z debat organizowanych w ramach współKongresu Kultury: Joanna Tabaka, Ewa Chomicka,… Czytaj dalej

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Partnerstwa organizacji pozarządowych (NGO) z instytucjami kultury – wypracowanie nowych modeli współpracy

Partnerstwa organizacji pozarządowych (NGO) z instytucjami kultury – wypracowanie nowych modeli współpracy

Zapraszamy do wysłuchania zapisu debaty, która odbyła się w ramach współKongresu Kultury. Jak zapowiadali jej organizatorzy: „Chcemy wierzyć, że jednym ze sposobów na dostrzeżenie tych potrzeb może być stworzenie trwałej, przemyślanej struktury, łączącej narodowe instytucje kultury z instytucjami regionalnymi, a te z kolei z jednostkami miejskimi,… Czytaj dalej

Gdzie są pieniądze w sektorze kreatywnym? Obalanie mitów

Gdzie są pieniądze w sektorze kreatywnym? Obalanie mitów

Czy dysponujemy rzetelnymi analizami przepływu finansów w branżach sektora kreatywnego? Czy do twórczyń i twórców faktycznie trafiają wynagrodzenia odpowiednie do skali wykorzystania ich utworów? Kto biednieje, a kto się na kulturze bogaci? Czy mamy szansę na zbudowanie powszechnego systemu „fair trade” w obszarze kultury? Co zmienia w tym… Czytaj dalej