Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Edukacja „Do Hymnu!” – przesłuchania konkursowe wznowione!

„Do Hymnu!” – przesłuchania konkursowe wznowione!

Aleksandra Galant 28 kwietnia 2022
„Do Hymnu!” – przesłuchania konkursowe wznowione!

Po przerwie spowodowanej pandemią, jury konkursowe wraca w trasę po Polsce by wysłuchać uczniów 55 szkół podstawowych z 14 województw. Dzieci wykonają chóralnie nie tylko hymn narodowy, ale także dwie wybrane pieśni hymniczne.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

„Do Hymnu” to ogólnopolski konkurs dla szkół podstawowych organizowany przez Narodowe Centrum Kultury z okazji rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Konkurs odbywa się w ramach Wieloletniego Programu NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.

Zadaniem konkursowym jest wspólne, jednogłosowe odśpiewanie hymnu państwowego oraz dwóch wybranych pieśni hymnicznych przez co najmniej połowę uczniów zgłoszonej szkoły. Czasami jest to kilkadziesiąt osób, innym razem pieśni wykonuje potężny chór kilkuset głosów. Celem konkursu, jest nie tylko zapoznanie uczniów z najważniejszymi pieśniami patriotycznymi i narodowymi, ale także ich integracja, budowanie poczucia wspólnoty i dumy narodowej. Dla wielu z nich, możliwość występu przed jury, a później także przed zaproszonymi gośćmi, jest ważnym wydarzeniem, które na długo zapada w pamięć.

Można się o tym przekonać słuchając podcastu zarejestrowanego podczas przesłuchania w Szkole Podstawowej nr 75 im. Marii Konopnickiej w Warszawie.

W poprzednich trzech edycjach konkursu wzięło udział łącznie niemal 130 tysięcy uczniów z ok. 680 szkół. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z koordynatorem ogólnopolskim akcji, Krzysztofem Kozłowskim ze Stowarzyszenia „Iuvenales Cantores Lodziensis – Pro Europe”.

Zdjęcia pochodzą z archiwum Narodowego Centrum Kultury.

„Do Hymnu!” – przesłuchania konkursowe wznowione! – transkrypcja podcastu

 

 

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

W ostatnim odcinku cyklu o języku niewykluczającym rozmawiamy o feminatywach, rodzaju neutralnym oraz formach językowych niewskazujących na płeć. Opowiada o nich Mateusz Adamczyk, który tym razem wcielił się w rolę gościa. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, w której zastanawiamy się nad feminatywami z perspektywy języka oraz kulturowych uwarunkowań. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

W kolejnym podcaście o języku włączającym rozmawiamy o komunikacji z osobami starszymi. Czym jest „ageizm językowy” i na czym polega „dziadurzenie”? O tym usłyszą Państwo w rozmowie Mateusza Adamczyka z Magdaleną Małgorzatą Skrzydlewską – specjalistką w zakresie komunikacji społecznej, trenerką, animatorką społeczną, prezeską Stowarzyszenia Forum 4 Czerwca. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+

W czwartym odcinku cyklu o języku włączającym Mateusz Adamczyk rozmawia z dziennikarzem i publicystą Marcinem Dzierżanowskim, współautorem poradnika „Jak mówić i pisać o osobach LGBT+”. W podcaście zastanawiamy się, jakie określenia związane z orientacją seksualną i tożsamością płciową są najwłaściwsze, a jakie powinny odejść do lamusa. Cykl… Czytaj dalej