Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Edukacja „Bursa” – nieznany koncept Janusza Korczaka i Stefanii Wilczyńskiej przed galerią Kordegarda

„Bursa” – nieznany koncept Janusza Korczaka i Stefanii Wilczyńskiej przed galerią Kordegarda

Aleksandra Galant 21 kwietnia 2022
„Bursa” – nieznany koncept Janusza Korczaka i Stefanii Wilczyńskiej przed galerią Kordegarda

Do 5 maja można oglądać plenerową wystawę poświęconą postaciom dziewięciu „bursistów”. To młodzi pedagodzy, którzy uczyli się i zdobywali doświadczenie zawodowe pod okiem Wilczyńskiej i Korczaka.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Choć działalność pedagogiczna duetu Korczak – Wilczyńska jest znana na całym świecie, to zdecydowanie mniej uwagi poświęca się koncepcji pedagogicznej, jaką było stworzenie przy Domu Sierot Bursy. Przyjmowano do niej na roczny pobyt studentów i słuchaczy kierunków pedagogicznych, którzy w zamian za tzw. „wikt i opierunek” pomagali opiekować się wychowankami, udzielali lekcji języka hebrajskiego czy śpiewu, a także prowadzili gimnastykę. Studia były w tym czasie płatne i wielu młodych ludzi nie mogło sobie pozwolić na opłacenie nauki oraz pokrycie kosztów utrzymania w Warszawie. Bursa w pionierski sposób rozwiązywała ten problem, pozwalając też bursistom kształcić się pod okiem wybitnych, ale i wymagających pedagogów, czyli Korczaka i Wilczyńskiej.

Na wystawie poznajemy sylwetki dziewięciu absolwentów bursy: Rywki Boszes, Dobry Brauner, Grygorija Czapnika, Jachety Lubranieckiej, Abrama Mazuroka, Izaka Reisa, Erny Schehndorf, Róży Szterenkac i Mojsieja Wajsermana. Odkrycie ich historii nie było jednak proste, bowiem zdecydowana większość dokumentów dotyczących Domu Sierot, spłonęła podczas powstania w getcie warszawskim. Przełomowa dla odkrywania historii bursy, okazała się kwerenda w Archiwum Uniwersytetu Warszawskiego. Dzięki niej, na wystawie możemy przyjrzeć się świadectwom szkolnym czy legitymacjom bursistów-studentów UW.

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z jedną z kuratorek wystawy, Magdaleną Pęzińską z Korczakianum, działu Muzeum Warszawy.

Wystawę plenerową „Bursa Janusza Korczaka i Stefanii Wilczyńskiej” mogą Państwo oglądać do 5 maja 2022 roku przed gmachem Kordegardy, przy ul. Krakowskie Przedmieście 15/17 w Warszawie.
Plansze i zdjęcia wystawy: NCK.

„Bursa” – nieznany koncept Janusza Korczaka i Stefanii Wilczyńskiej przed galerią Kordegarda – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

W ostatnim odcinku cyklu o języku niewykluczającym rozmawiamy o feminatywach, rodzaju neutralnym oraz formach językowych niewskazujących na płeć. Opowiada o nich Mateusz Adamczyk, który tym razem wcielił się w rolę gościa. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, w której zastanawiamy się nad feminatywami z perspektywy języka oraz kulturowych uwarunkowań. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

W kolejnym podcaście o języku włączającym rozmawiamy o komunikacji z osobami starszymi. Czym jest „ageizm językowy” i na czym polega „dziadurzenie”? O tym usłyszą Państwo w rozmowie Mateusza Adamczyka z Magdaleną Małgorzatą Skrzydlewską – specjalistką w zakresie komunikacji społecznej, trenerką, animatorką społeczną, prezeską Stowarzyszenia Forum 4 Czerwca. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+

W czwartym odcinku cyklu o języku włączającym Mateusz Adamczyk rozmawia z dziennikarzem i publicystą Marcinem Dzierżanowskim, współautorem poradnika „Jak mówić i pisać o osobach LGBT+”. W podcaście zastanawiamy się, jakie określenia związane z orientacją seksualną i tożsamością płciową są najwłaściwsze, a jakie powinny odejść do lamusa. Cykl… Czytaj dalej