Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Festiwal EUFONIE Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Aleksandra Galant 15 listopada 2024
Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki


Wystawa towarzysząca tegorocznej odsłonie Festiwalu Eufonie, zaprasza widzów do rozważań na temat ewolucji muzyki i kierunków rozwoju, które są wciąż przed nią. Artyści przygotowali trzy specjalne obiekty. Ich wyimaginowane historie stały się podstawą opowieści o alternatywnym muzycznym świecie.

Wystawa „Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki” została przygotowana przez artystów z kolektywu panGenerator, skupionego wokół sztuki i designu nowych mediów. Ekspozycja towarzysząca 6. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie zachęca do porzucenia powszechnego i utartego sposobu myślenia o muzyce, zwłaszcza do rezygnacji z założenia, że osiągnęła już ona szczyt swojego zaawansowania i rozwoju.

Na wystawie w Galerii „Okno na Kulturę” artyści prezentują trzy alternatywne, spekulatywne scenariusze rozwoju muzyki, manifestowane poprzez trzy instrumenty – artefakty z dawnych czasów, których… nie było. Pojawia się pytanie: jak zmieniłby się świat muzyki, gdyby już w czasach baroku możliwe było korzystanie ze wzmacniaczy a Machu Picchu było stolicą muzyki elektronicznej. Każdemu instrumentowi towarzyszy plansza z tekstem, grafikami i rysunkami oraz materiałem audio/video, tłumaczącymi alternatywny kontekst sytuacyjny dla powstania danego instrumentu.

Wystawę „Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki” można oglądać w Galerii „Okno na Kulturę” do 1 grudnia. W Audycjach Kulturalnych opowiedział o niej Jakub Koźniewski z kolektywu panGenerator.

Zdjęcia: Maciej Jędrzejewski

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

W jubileuszowym roku 70. urodzin Pawła Szymańskiego rozmawiamy z kompozytorem w cyklu „Mistrzowie mówią”. Spotkanie jest okazją do przyjrzenia się sposobom pracy oraz najnowszym kompozycjom jego autorstwa. Tym samym zapraszamy słuchaczy na koncert pt. „Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego”, który odbędzie się 30 listopada w Nowym Teatrze w ramach… Czytaj dalej

Kwartludium, Jacaszek i mit starożytnej Kolchidy

Kwartludium, Jacaszek i mit starożytnej Kolchidy

Opowieść o Argonautach poszukujących złotego runa, odkrycia polskich archeologów w Gruzji i tradycyjny śpiew polifoniczny z regionu – drugiej wspólnej płycie Kwartludium i Jacaszka towarzyszyło wiele inspiracji. O tym, jak dźwięki z płyty „Kolchida” brzmią na żywo, będzie można przekonać się 22 listopada podczas 6. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki… Czytaj dalej