Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Festiwal EUFONIE Muzyka musi od razu wywoływać emocje – David Krakauer

Muzyka musi od razu wywoływać emocje – David Krakauer

Magdalena Miszewska 22 listopada 2019
Muzyka musi od razu wywoływać emocje – David Krakauer

Nie każde połączenie gatunków muzycznych da zamierzony efekt, bo nie chodzi w nim tylko o dopasowanie brzmień. Tak twierdzi wybitny amerykański klarnecista, David Krakauer. A coś o tym wie, bo nie tylko swobodnie przełącza się między muzyką klasyczną, klezmerską a jazzem, ale także ma na swoim koncie projekt łączący tradycję żydowską z hip-hopem. Między innymi o tym rozmawiamy w tym odcinku podcastu.  

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Artysta urodził się w Nowym Jorku, ale jego rodzina ma korzenie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, między innymi w Polsce. Jego dziadek pochodził z Bielska Podlaskiego. Do Polski przyjeżdżał wielokrotnie i prezentował swoje różne muzyczne oblicza. Od ponad 20 lat współpracuje z Orkiestrą Klezmerską Teatru Sejneńskiego. Rozmawiałam z nim tuż przed ich wspólnym koncertem w Warszawie.

David Krakauer to jeden z najwybitniejszych klarnecistów na świecie. Jest muzykiem bardzo wszechstronnym. Koncertuje jako solista z najlepszymi orkiestrami, jak Amsterdam Sinfonietta czy Brooklyn Philharmonic. W 2015 roku był nominowany do nagrody Grammy w kategorii muzyki kameralnej i małych zespołów. Wspólnie z producentem SoCalled i puzonistą, Fredem Wesleyem, założył projekt Abraham Inc., w którym łączy muzykę klezmerską z hip-hopem i funkiem. Na klarnecie gra także jazz.

David Krakauer przyjechał do Warszawy na zaproszenie Narodowego Centrum Kultury, organizatora II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE. W stolicy zagrał dwa koncerty. Na otwarciu festiwalu prezentował muzykę klasyczną i awangardową, a dzień później – klezmerską.

Tegoroczna edycja imprezy trwa 9 dni, a podczas 15 koncertów wystąpi prawie 640 artystów z różnych części świata. Festiwal łączy wykonawców muzyki klasycznej, awangardowej, elektronicznej i folkowej. O niektórych z nich opowiadaliśmy w Audycjach Kulturalnych w odcinkach: „Pieśni o Śmierci”, „Francesco Tristano interpretuje utwory Wojciecha Kilara” oraz „Elektroniczne brzmienia z Ukrainy”.

Z tego odcinka dowiecie się między innymi:

  • w jaki sposób powinien pracować mózg słuchaczy muzyki;
  • dlaczego otwartość na inne kultury jest tak istotna;
  • gdzie znaleźć jedenastolatka, który gra na saksofonie piosenki Charliego Parkera.

W rozmowie z Davidem Krakauerem wspominamy o kompozycji „Lament/Sabat czarownic”, którą specjalnie dla niego napisał Mathew Rosenblum. Historię tego utworu poznacie słuchając odcinka „Muzyczna opowieść o cierpieniu i zagładzie„.

Muzyka musi od razu wywoływać emocje – David Krakauer – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

W jubileuszowym roku 70. urodzin Pawła Szymańskiego rozmawiamy z kompozytorem w cyklu „Mistrzowie mówią”. Spotkanie jest okazją do przyjrzenia się sposobom pracy oraz najnowszym kompozycjom jego autorstwa. Tym samym zapraszamy słuchaczy na koncert pt. „Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego”, który odbędzie się 30 listopada w Nowym Teatrze w ramach… Czytaj dalej

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Wystawa towarzysząca tegorocznej odsłonie Festiwalu Eufonie, zaprasza widzów do rozważań na temat ewolucji muzyki i kierunków rozwoju, które są wciąż przed nią. Artyści przygotowali trzy specjalne obiekty. Ich wyimaginowane historie stały się podstawą opowieści o alternatywnym muzycznym świecie. Wystawa „Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki” została przygotowana przez artystów… Czytaj dalej