Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Festiwal EUFONIE Opera „Gismondo, re di Polonia” – Martyna Pastuszka

Opera „Gismondo, re di Polonia” – Martyna Pastuszka

Magdalena Miszewska 13 września 2019
Opera „Gismondo, re di Polonia” – Martyna Pastuszka

Operę „Gismondo, re di Polonia” („Zygmunt, król Polski”), w połowie XVIII wieku skomponował Leonardo Vinci. Libretto opowiada o zawarciu Unii Lubelskiej, choć trzeba przyznać, że dość luźno traktuje fakty historyczne. Opera jest jednym z punktów programu drugiej edycji festiwalu EUFONIE. W tym odcinku opowiada o niej kierowniczka artystyczna {oh!} Orkiestry Historycznej, Martyna Pastuszka.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Historia, którą opowiada opera „Gismondo, re di Polonia”, nie oddaje wiernie realiów, w których zawierana była unia polsko-litewska. Akcja osadzona w Warszawie jest tłem dla uniwersalnej opowieści o miłości, honorze, obowiązkach wobec ojczyzny, zdradzie, wojnie i polityce. Leonardo Vinci operę osadzoną w Polsce dedykował Jakubowi III Stuartowi, którego żoną była Maria Klementyna Sobieska, wnuczka Jana III Sobieskiego. Rzymskiej premierze dzieła w 1727 roku towarzyszyły skandale. Pierwszy związany był z obsadą Teatro delle Dame – słynny śpiewak Farinelli w tym sezonie występował u konkurencji. Drugi dotyczył konfliktu między Jakubem a Marią, którzy byli w tym czasie w separacji i ostatecznie opery nie obejrzeli, dostarczając Rzymianom powodów do plotek.

Po niemal trzystu latach po barokową operę „Gismondo, re di Polonia” sięgnęła {oh!} Orkiestra Historyczna. Premiera odbyła się w 2018 roku w Gliwicach. W czerwcu zabrzmiała w filharmonii moskiewskiej. 20 listopada historii o królu Zygmuncie Auguście będzie można wysłuchać na Zamku Królewskim w Warszawie. To jeden z punktów programu II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE, organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury. Pełny program wydarzenia znajduje się na stronie internetowej eufonie.pl.

Fot. NCK

Opera „Gismondo, re di Polonia” – Martyna Pastuszka – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

W jubileuszowym roku 70. urodzin Pawła Szymańskiego rozmawiamy z kompozytorem w cyklu „Mistrzowie mówią”. Spotkanie jest okazją do przyjrzenia się sposobom pracy oraz najnowszym kompozycjom jego autorstwa. Tym samym zapraszamy słuchaczy na koncert pt. „Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego”, który odbędzie się 30 listopada w Nowym Teatrze w ramach… Czytaj dalej

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Wystawa towarzysząca tegorocznej odsłonie Festiwalu Eufonie, zaprasza widzów do rozważań na temat ewolucji muzyki i kierunków rozwoju, które są wciąż przed nią. Artyści przygotowali trzy specjalne obiekty. Ich wyimaginowane historie stały się podstawą opowieści o alternatywnym muzycznym świecie. Wystawa „Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki” została przygotowana przez artystów… Czytaj dalej