Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Edukacja Wojciech Zamecznik okiem Grupy Centrala

Wojciech Zamecznik okiem Grupy Centrala

Magdalena Miszewska 16 maja 2018
Wojciech Zamecznik okiem Grupy Centrala

Projektant, grafik, plakacista, fotograf. Wojciech Zamecznik tworzył w wielu dziedzinach. Wystawa w warszawskiej Fundacji Archeologia Fotografii przypomina, w jaki sposób myślał o budowaniu wystaw.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Ekspozycja „Pole widzenia” prezentuje projekty, makiety i szkice z archiwum Wojciecha Zamecznika wybrane przez Małgorzatę Kuciewicz i Simone De Iacobis z Grupy Centrala. – W tych projektach widzimy, że on i jego zespół myśleli o relacji widzów do siebie samych. Bardzo często ta architektura wystaw bardziej kadrowała samych widzów, niż stanowiła oprawę tym rzeczom. A druga bardzo charakterystyczna cecha to jest właśnie to miksowanie, że on używał w przestrzeni fotografii w skali architektonicznej, czyli tworzył takie duże na całe ściany kompozycje, w których były i kolaże zdjęć i malowidła, murale. Bardzo często wychodził w przestrzeń z grafiką – mówi Małgorzata Kuciewicz. Grupa projektowa Centrala zajmuje się interdyscyplinarnymi działaniami związanymi z architekturą. W swoich projektach odwołują się do polskiej powojennej myśli architektonicznej. Na potrzeby ekspozycji „Pole widzenia” powtórzyli rozwiązania, które Zamecznik zastosował w 1952 roku, projektując wystawę „Wiek Oświecenia w Polsce”.

Fundacja Archeologia Fotografii od kilku lat zaprasza twórców z różnych dziedzin do realizacji działań artystycznych w oparciu o zbiory archiwalne. Projekt „Żywe Archiwa” pokazuje materiały historyczne w nowym kontekście. – To jest też taka metoda na to, żeby archiwa, w których są bardzo różne prace, czasem bardzo znane i już opatrzone, a czasem zupełnie odkryte po raz pierwszy, nabrały nowego znaczenia. To znaczy, żeby ten kontekst zaczął być bardziej współczesny – tłumaczy prezeska FAF, Karolina Puchała Rojek. – Mogliśmy prześledzić po pierwsze tę jego [Wojciecha Zamecznika – red.] drogę projektową, drogę twórczą, jak się modyfikowały te projekty. A po drugie mogliśmy w naszej wyobraźni też odtworzyć te przestrzenie, na przykład w kolorze. To bardzo często jest mylące, jak się obserwuje historyczne zdjęcia, że one zazwyczaj są czarno-białe. Tutaj w tym archiwum Zamecznika mieliśmy tę przyjemność, że mogliśmy zestawiać ze sobą właśnie materiały barwne i dokumentację czarno-białą – dodaje Kuciewicz.

Wystawę „Pole widzenia” można oglądać w Fundacji Archeologia Fotografii do 27. maja. A my zapraszamy do wysłuchania naszej rozmowy na jej temat.

Wojciech Zamecznik okiem Grupy Centrala – transkrypcja podcastu

Zdjęcie pochodzi z dokumentacji wystawy. Autor zdjęcia: A. Hornik

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

W ostatnim odcinku cyklu o języku niewykluczającym rozmawiamy o feminatywach, rodzaju neutralnym oraz formach językowych niewskazujących na płeć. Opowiada o nich Mateusz Adamczyk, który tym razem wcielił się w rolę gościa. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, w której zastanawiamy się nad feminatywami z perspektywy języka oraz kulturowych uwarunkowań. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

W kolejnym podcaście o języku włączającym rozmawiamy o komunikacji z osobami starszymi. Czym jest „ageizm językowy” i na czym polega „dziadurzenie”? O tym usłyszą Państwo w rozmowie Mateusza Adamczyka z Magdaleną Małgorzatą Skrzydlewską – specjalistką w zakresie komunikacji społecznej, trenerką, animatorką społeczną, prezeską Stowarzyszenia Forum 4 Czerwca. Czytaj dalej