Przejdź do treści Przejdź do stopki strony

Polska klasyka teatralna – możliwości i wyzwania najnowszego teatru

Polska klasyka teatralna – możliwości i wyzwania najnowszego teatru

Odtwarzacz multimedialny

Wybrany utwór: Polska klasyka teatralna – możliwości i wyzwania najnowszego teatru
Odtwórz
Uruchom ponownie
Przewiń wstecz
Przewiń do przodu
Poprzedni utwór
Następny utwór
Szybciej
Wolniej
0:00 / 0:00Szybkość: 1x

Teatralna klasyka nie musi kojarzyć się z wycieczką szkolną. Może być zaproszeniem do dialogu z widzem o tym, co tu i teraz. Może zachwycać, poruszać, budzić kontrowersje.

W orędziu na Światowy Dzień Teatru 27. marca 2018 Simon Mc Burney, odwołując się do korzeni i początków teatru europejskiego, przypomina, iż „teatr istnieje wyłącznie w teraźniejszości”, a „chwila obecna jest zawsze myślą przewodnią teatru”.

Na ile ów potencjał wykorzystywany jest przez polskich twórców teatralnych i w jaki sposób polska klasyka żyje na polskich scenach w ostatnich miesiącach, pytamy dr. Patryka Kenckiego z Zakładu Historii i Teorii Teatru Instytutu Sztuki Polskiej akademii Nauk, członka komisji artystycznej Klasyki Żywej – konkursu na inscenizację dawnych dzieł literatury polskiej.

W konkursie mogą brać udział spektakle zrealizowane na podstawie polskich tekstów (dramatycznych, prozatorskich i poetyckich) powstałych przed 1982 rokiem i wystawione przynajmniej dziesięciokrotnie. W roku 2017 takich realizacji było 35 (m.in.: Wyzwolenie i Wesele Stanisława Wyspiańskiego, Balladyna Juliusza Słowackiego, Mąż i Żona oraz Zemsta Aleksandra Fredry, Iwona, księżniczka Burgunda Witolda Gombrowicza, z prozy m.in.: Chłopi Reymonta, Noce i dnie Marii Dąbrowskiej, Tajny dziennik Mirona Białoszewskiego oraz poemat Brunona Jasieńskiego Słowo o Jakóbie Szeli), finałowa siódemka zostanie zaprezentowana podczas 43. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, które odbędą się w Teatrze im. Jana Kochanowskiego od 3. do 8. kwietnia 2018.

Już trzy realizacje Wyzwolenia (Teatr Jaracza w Olsztynie, reż. Krzysztof Jasiński; Teatr im. Słowackiego w Krakowie, reż. Radosław Rychcik; Teatr Studio w Warszawie, reż. Krzysztof Garbaczewski) mogą być przykładem na różnorodność odczytywań klasyki, na pułapki skostniałej lub zbyt niedoprecyzowanej formy, na próby dotarcia do współczesnego widza. Z kolei Dziady – Noc Druga Piotra Tomaszuka z Teatru Wierszalin i Wesele Jana Klaty z Narodowego Starego Teatru w Krakowie to przykłady na różne zastosowania muzycznych form w wystawianiu klasyki polskiego dramatu. Tomaszuk używa muzyki nawiązującej do ludowości, by tworzyć obrzęd, Klata za sprawą obecnej przez cały czas na scenie kapeli metalowej tworzy współczesny seans, przywołujący widma historii i duchy teatru. Inscenizacje poematu Brunona Jasieńskiego Słowo o Jakóbie Szeli z Teatru Śląskiego w Katowicach oraz Tajny Dziennik Mirona Białoszewskiego z teatru Dramatycznego w Warszawie to spektakle, w których twórcy pozwolili wybrzmieć tekstowi. Zaś Porwanie Europy Jarosława Marka Rymkiewicza, zrealizowane przez Piotra Cieplaka w Teatrze Śląskim, było polską prapremierą tekstu sprzed ponad czterdziestu lat.

Polska klasyka umożliwia teatrom i twórcom odkrycia, jest też mistrzowskim materiałem do tworzenia nowoczesnych spektakli.

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

O autorze

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak Odtwarzacz plików dźwiękowych

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog Odtwarzacz plików dźwiękowych

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże Odtwarzacz plików dźwiękowych

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

„Pamięć teatru” czyli 185 lat polskiej fotografii teatralnej Odtwarzacz plików dźwiękowych

„Pamięć teatru” czyli 185 lat polskiej fotografii teatralnej

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego uruchomił pierwszą w historii wirtualną wystawę fotograficzną opowiadającą historię polskiego teatru. O tym, jak zmieniała się technika i zainteresowania fotografów, można się przekonać, oglądając trzy części ekspozycji: od 1839 do 2024 r. Ekspozycja „Pamięć teatru” pozwala przyjrzeć się ewolucji fotografii teatralnej w Polsce od jej… Czytaj dalej

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji Odtwarzacz plików dźwiękowych

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Książka napisana przez córkę artystów przybliża życie i twórczość słynnych polskich ilustratorów, których prace znają całe pokolenia czytelników. Przypomina, że przygotowywali także poruszające i nagradzane na świecie plakaty i należeli do barwnego artystycznego świata PRL. Janusz Stanny i Teresa Wilbik przez całe życie związani byli z Warszawą. Dzielili… Czytaj dalej

Adam Hanuszkiewicz. Barbarzyńca czy nowator? Odtwarzacz plików dźwiękowych

Adam Hanuszkiewicz. Barbarzyńca czy nowator?

Wystawa w Pałacu Czapskich w Warszawie przybliża najważniejsze spektakle stworzone przez Adama Hanuszkiewicza – reżysera, aktora, wieloletniego dyrektora najważniejszych stołecznych scen. Choć krytycy zarzucali mu efekciarstwo i oportunizm, to murem stali za nim widzowie. Kupienie biletu na reżyserowane przez niego przedstawienia, przez całe lata graniczyło z cudem. Urodzony w 1924… Czytaj dalej

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *