„Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku” to najnowsza wystawa Muzeum Narodowego w Warszawie. Na ekspozycji prezentowanych jest blisko 120 prac i jest to największa do tej pory prezentacja sztuki XIX-wiecznych polskich artystek dłuta. Wystawa jest również pierwszą okazją do obejrzenia w Polsce prac Camille Claudel.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
O niezwykle trudnej drodze pionierek-rzeźbiarek opowiedziała Audycjom Kulturalnym kuratorka wystawy, dr Ewa Ziembińka.
Na ekspozycji możemy zobaczyć prace dwunastu artystek, które musiały pokonać wiele stereotypów, by wejść do świata rzeźby zarezerwowanego wyłącznie dla mężczyzn. Wśród nich znalazły się prace Toli Certowicz, założycielki pierwszej w Krakowie Szkoły Sztuk Pięknych dla Kobiet czy Heleny Skirmontowej, zesłanej na Syberię za udział w Powstaniu Styczniowym.
Polskie rzeźbiarki były popularnymi bohaterkami licznych artykułów ówczesnej prasy i choć odnosiły sukcesy na krajowych i międzynarodowych wystawach, a także realizowały zamówienia na rzeźby przeznaczone do przestrzeni publicznej, dziś pozostają zupełnie zapomniane. Artystki, które utorowały drogę całym pokoleniom kolejnych polskich rzeźbiarek nie zajmują należnego im miejsca w historii sztuki. Obecna wystawa w Muzeum Narodowym upomina się o ich pamięć.
Co kobiecie wolno było rzeźbić, a co stanowiło przekraczanie niedozwolonych dla rzeźbiarek granic? Ile trzeba było mieć odwagi, siły i determinacji by w XIX wieku zrzucić obyczajowy gorset?
Zapraszamy do wysłuchania audycji.
Joanna d’Arc fot. Zuzanna Sosnowska
Rzeźby Camille Claudel i polskich rzeźbiarek w Muzeum Narodowym w Warszawie – transkrypcja podcastu
-
-
Alfred Boucher (1850–1934) Joanna d’Arc / Joanna d’Arc słuchająca głosów (Jeanne d’Arc écoutant ses voix)
1910, marmur, Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Muzeum Narodowe w Warszawie
-
-
Natalia Andriolli
Popiersie Tadeusza Kościuszki, 1894
terakota patynowana, gips polichromowany
Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Muzeum Narodowe w Warszawie
-
-
Tola Certowicz
Popiersie Augustyna Kordeckiego w poświęconym mu epitafium, 1902, marmur
bazylika św. Michała Archanioła, Sanktuarium Męczeństwa
św. Stanisława na Skałce, Kraków
-
-
Tola Certowicz
Popiersie śpiewaczki Gemmy Bellincioni
1905, marmur, Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Muzeum Narodowe w Warszawie
-
-
Widok wystawy, fot. Zuzanna Sosnowska
-
-
Widok wystawy, fot. Zuzanna Sosnowska
-
-
Widok wystawy, fot. Bartosz Bajerski
Widok wystawy, fot. Zuzanna Sosnowska
-
-
Widok wystawy, fot. Zuzanna Sosnowska
-
-
Widok wystawy, fot. Zuzanna Sosnowska
Komentarze