Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Sztuka Rzeczpospolita piórkiem rysowana

Rzeczpospolita piórkiem rysowana

Anna Karna 4 października 2022
Rzeczpospolita piórkiem rysowana

W Zamku Królewskim w Warszawie można oglądać dzieła jednego z najwybitniejszych artystów epoki Stanisławowskiej, Jana Piotra Norblina. 125 prac tego malarza, a przede wszystkim rysownika i grafika, można podziwiać na monograficznej wystawie w Pałacu pod Blachą.

Nazwisko Norblin w powszechnej świadomości przetrwało głównie dzięki twórcy warszawskiej fabryki wyrobów metalowych. Właścicielem przedsiębiorstwa był syn Jana Piotra Norblina, Aleksander Jan Konstanty, założyciel polskiej gałęzi rodu.

Samemu artyście należy się jednak pamięć i uznanie, bo to właśnie jemu zawdzięczamy malarskie kadry Rzeczpospolitej drugiej połowy XVIII wieku, które są dziś niezwykle cennym źródłem wiedzy na temat życia codziennego i wydarzeń politycznych Polski za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego.

W Audycjach Kulturalnych rozmawiamy z Martą Zdańkowską, kuratorką pierwszej od wielu lat monograficznej wystawy pt. „Jan Piotr Norblin. Sentymentalny reporter”.

Dlaczego urodzony we Francji batalista 30 lat spędził w Polsce? Dlaczego lubił rysować piórkiem, często na skrawkach papieru? Kogo i co najchętniej malował z prawdziwie kronikarskim zacięciem? Zapraszamy do wysłuchania rozmowy!

Zdjęcie: Przedstawienie baletowe „Kleopatra” w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Łodzie przepływające przed sceną Teatru na Wyspie, 1791, tusz, pióro, papier. Fot. A. Ring. M. Niewiadomska ©Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum

 

 

 

 

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Książka napisana przez córkę artystów przybliża życie i twórczość słynnych polskich ilustratorów, których prace znają całe pokolenia czytelników. Przypomina, że przygotowywali także poruszające i nagradzane na świecie plakaty i należeli do barwnego artystycznego świata PRL. Janusz Stanny i Teresa Wilbik przez całe życie związani byli z Warszawą. Dzielili… Czytaj dalej

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Prace jednego z najważniejszych europejskich awangardzistów można do 2 lutego oglądać w warszawskiej Kordegardzie. W przestrzeni galerii znalazły się 24 prace Władysława Strzemińskiego, pozwalające prześledzić jego artystyczną drogę. To rysunki, litografie oraz obrazy ze zbiorów instytucjonalnych i prywatnych. W Audycjach Kulturalnych o życiorysie i sztuce Strzemińskiego opowiada… Czytaj dalej

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

Przez 35 lat etatowo przygotowywał zdjęcia do propagandowego tygodnika „Przyjaźń”, przez co jego twórczość popadła w zapomnienie. Zostawił po sobie kilkadziesiąt tysięcy klisz i zdjęć, które udowadniają, że poza zleconymi pracami, z dużą wrażliwością obserwował rzeczywistość wokół siebie. Jego prace przypomina stołeczny Dom Spotkań z Historią. Romuald Broniarek… Czytaj dalej