W Kordegardzie już po raz siódmy prezentowane są dzieła odzyskane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Tym razem zobaczymy utracone w wyniku II wojny światowej obiekty z ordynacji gołuchowskiej, m.in. średniowieczny dyptyk przypisywany warsztatowi Dirka Boutsa.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
Historia obrazów „Mater Dolorosa” i „Ecce Homo” jest niezwykła. W 1883 roku weszły one w skład kolekcji kompletowanej przez Izabelę z Czartoryskich Działyńską, córkę księcia Adama Jerzego Czartoryskiego. Zakupiono je na aukcji sztuki w Paryżu. Dyptyk trafił na Zamek w Gołuchowie, w którym Izabela Działyńska stworzyła ogólnodostępne muzeum. „Bardzo świadomie budowała swoją kolekcję, była bardzo dobrze wykształcona. (…) Kupowała dzieła, które miały wysoką wartość artystyczną” – mówi w podcaście kuratorka wystawy, Ewa Witkowska z Departamentu Restytucji Dóbr Kultury MKiDN.
Na czas II wojny światowej najcenniejsze obiekty ordynacji gołuchowskiej zostały wywiezione do Warszawy i ukryte w kamienicy należącej do rodziny Czartoryskich, a także w skrzyniach zamurowanych pod bramą wjazdową przy ul. Kredytowej 12. W grudniu 1941 roku Niemcy odkryli obiekty i przetransportowali je do gmachu Muzeum Narodowego. Po upadku powstania warszawskiego dzieła zostały wywiezione ze stolicy, prawdopodobnie do zamku Fischhorn w Austrii. Tu ślad po nich ginie.
Dyptyk został zidentyfikowany w czasie pandemii w zbiorach Museo Provincial de Pontevedra w Hiszpanii. W marcu 2023 roku obrazy powróciły na Zamek w Gołuchowie, a od 7 lipca można oglądać je w Kordegardzie na wystawie „Utracone/Odzyskane. Z kolekcji gołuchowskiej”.
Wernisaż wystawy odbędzie się 6 lipca o godz. 16:00. Ekspozycja będzie czynna do 6 sierpnia 2023 roku.
fot. Sypialnia Królewska na zamku w Gołuchowie, fot. Antoni Pawlikowski, 1905, Muzeum Narodowe w Poznaniu.
Utracone/Odzyskane. Z kolekcji gołuchowskiej – transkrypcja podcastu
-
-
Mater Dolorosa
-
-
Ecce Homo
-
-
Jan Kanty Działyński, fot. Zakład Fotograficzny Augusta & Friedricha Zeuschnerów, ok. 1878, Muzeum Narodowe w Poznaniu
-
-
Izabela z Czartoryskich Działyńska, Muzeum Narodowe w Poznaniu
-
-
Nieznany malarz hiszpański z XVII w., „Portret Franciszki de Savoie-Nemours, M-lle d’Aumale, późniejszej królowej portugalskiej”, olej na desce, utracony ze zbiorów Ordynacji Czartoryskich w Gołuchowie, numer w bazie strat wojennych: 6380
-
-
Corneille de Lyon (zm. ok. 1574), François Clouet (ok. 1516–1572), „Portret Katarzyny Medycejskiej”, olej na desce, utracony ze zbiorów Ordynacji Czartoryskich w Gołuchowie, numer w bazie strat wojennych: 6379
-
-
François Clouet (ok. 1516–1572), „Portret Renaty, księżnej Ferrary, córki króla francuskiego Ludwika XII”, olej na desce, utracony ze zbiorów Ordynacji Czartoryskich w Gołuchowie, numer w bazie strat wojennych: 6378
-
-
François Clouet (ok. 1516–1572), „Portret księżniczki Ludwiki Lotaryńskiej”, olej na desce, utracony ze zbiorów Ordynacji Czartoryskich w Gołuchowie, numer w bazie strat wojennych: 6377
-
-
Sala Muzealna na zamku w Gołuchowie, fot. Antoni Pawlikowski, 1905, Muzeum Narodowe w Poznaniu
Przedpokój na zamku w Gołuchowie, fot. Antoni Pawlikowski, 1905, Muzeum Narodowe w Poznaniu