Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Muzyka Ukazała się płyta z utworami symfonicznymi Henryka Warsa

Ukazała się płyta z utworami symfonicznymi Henryka Warsa

Magdalena Miszewska 14 grudnia 2017
Ukazała się płyta z utworami symfonicznymi Henryka Warsa

„Ach jak przyjemnie”, „Sex appeal” i „Zimny drań” to niezapomniane polskie przeboje. Skomponował je Henryk Wars. Tworzył także dzieła symfoniczne, które właśnie ukazały się na wyjątkowej płycie.

Henryk Wars, a właściwie Warszawski, urodził się w 1902 roku w Warszawie. Pochodził z rodziny uzdolnionej muzycznie, ale mało brakowało, a zamiast kompozytorem zostałby malarzem. Kiedy w końcu zdecydował się na podjęcie studiów w Konserwatorium Warszawskim, uczył się pod bacznym okiem Karola Szymanowskiego i Romana Statkowskiego. Jego wielką miłością, obok muzyki klasycznej, był jazz. Kiedy komponował, zamieniał się w tytana pracy. Oprawiał muzycznie występy kabaretowe i publiczne widowiska muzyczne. Napisał muzykę do około pięćdziesięciu filmów międzywojennych, a skomponowane przez niego piosenki śpiewali Tadeusz Olsza, Hanka Ordonówna, Tola Mankiewiczówna, Eugeniusz Bodo, Mieczysław Fogg i inni piosenkarze tamtych czasów. Po udziale w kampanii wrześniowej Wars dostał się do obozu jenieckiego, z którego udało mu się uciec. W 1940 roku we Lwowie stworzył big band, z którym koncertował w ZSRR. Wraz ze swoimi muzykami wstąpił do armii gen. Andersa i wędrował wraz z frontem. Po wojnie zamieszkał w Stanach Zjednoczonych w ukochanym Hollywood, gdzie przez kilka lat żył w nędzy, starając się o pracę jako kompozytor muzyki filmowej. W końcu znalazł zatrudnienie w wytwórni Johna Wayne’a. Pisał muzykę do westernów i piosenki do filmów, a największą popularność zdobył dzięki muzyce do filmu „Flipper”.

Choć Henryk Wars znany jest głównie z muzyki filmowej i rozrywkowej, komponował także dzieła symfoniczne. Na przełomie lat 40. i 50. Wars dużo czasu i energii poświęcał na stworzenie „Symfonii nr 1”, „Koncertu fortepianowego”, suity orkiestrowej „City Sketches” i „Sonatiny na orkiestrę”. W latach siedemdziesiątych kontynuował pracę nad „City Sketches”, napisał także elegię na orkiestrę poświęconą pamięci zamordowanych dzieci „Maalot”. Zapisy nutowe tych dzieł odnalazły się przypadkiem pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Teraz będzie można ich posłuchać w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Michała Klauzy. Płytę „Henryk Wars. Utwory symfoniczne” wydają wspólnie Narodowe Centrum Kultury i Polskie Radio.

O płycie rozmawiamy w Audycjach Kulturalnych. Zapraszamy do słuchania.

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

W jubileuszowym roku 70. urodzin Pawła Szymańskiego rozmawiamy z kompozytorem w cyklu „Mistrzowie mówią”. Spotkanie jest okazją do przyjrzenia się sposobom pracy oraz najnowszym kompozycjom jego autorstwa. Tym samym zapraszamy słuchaczy na koncert pt. „Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego”, który odbędzie się 30 listopada w Nowym Teatrze w ramach… Czytaj dalej

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Wystawa towarzysząca tegorocznej odsłonie Festiwalu Eufonie, zaprasza widzów do rozważań na temat ewolucji muzyki i kierunków rozwoju, które są wciąż przed nią. Artyści przygotowali trzy specjalne obiekty. Ich wyimaginowane historie stały się podstawą opowieści o alternatywnym muzycznym świecie. Wystawa „Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki” została przygotowana przez artystów… Czytaj dalej