Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Sztuka Sztuka dwudziestolecia. Formy i konteksty

Sztuka dwudziestolecia. Formy i konteksty

Martyna Matwiejuk 1 lutego 2021
Sztuka dwudziestolecia. Formy i konteksty

Okres międzywojenny odznaczał się dynamizmem i różnorodnością w polskiej sztuce. Wybrane dzieła oraz techniki ich wykonania prezentuje pierwsza pozycja z cyklu „20 lat XX wieku”. Wydawcą serii jest Narodowe Centrum Kultury. O duchu epoki i okolicznościach zachodzących przemian rozmawiamy dziś z autorką książki – dr Katarzyną Nowakowską-Sito.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Od rozwoju plakatu i reklamy przez awangardę, po niewielkie, funkcjonalne meble. Czas międzywojenny obfitował w nowości na polu kultury i sztuki. W kolejnych rozdziałach książki „Sztuka dwudziestolecia. Formy i konteksty” dr Katarzyna Nowakowska-Sito przybliża koncepcje artystyczne, które rozwinęły się w tym okresie. Publikacja, wzbogacona ilustracjami autorstwa Ryszarda Kajzera, to pierwszy tom z serii „20 lat XX wieku”.

W naszym podcaście autorka zwraca uwagę na użytkowy wymiar sztuki i kontekst zachodzących wówczas zmian. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy o epoce, w której ścierały się ze sobą różnorodne koncepcje, a warunki kulturowo-gospodarcze doprowadziły twórców do nowych rozwiązań.

Książka „Sztuka dwudziestolecia. Formy i konteksty” jest dostępna w księgarni Narodowego Centrum Kultury.

fot. Marianna Kulesza / NCK

Wybrane fotografie z książki dzięki uprzejmości autorki.

Sztuka dwudziestolecia. Formy i konteksty – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Książka napisana przez córkę artystów przybliża życie i twórczość słynnych polskich ilustratorów, których prace znają całe pokolenia czytelników. Przypomina, że przygotowywali także poruszające i nagradzane na świecie plakaty i należeli do barwnego artystycznego świata PRL. Janusz Stanny i Teresa Wilbik przez całe życie związani byli z Warszawą. Dzielili… Czytaj dalej

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Prace jednego z najważniejszych europejskich awangardzistów można do 2 lutego oglądać w warszawskiej Kordegardzie. W przestrzeni galerii znalazły się 24 prace Władysława Strzemińskiego, pozwalające prześledzić jego artystyczną drogę. To rysunki, litografie oraz obrazy ze zbiorów instytucjonalnych i prywatnych. W Audycjach Kulturalnych o życiorysie i sztuce Strzemińskiego opowiada… Czytaj dalej

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

Przez 35 lat etatowo przygotowywał zdjęcia do propagandowego tygodnika „Przyjaźń”, przez co jego twórczość popadła w zapomnienie. Zostawił po sobie kilkadziesiąt tysięcy klisz i zdjęć, które udowadniają, że poza zleconymi pracami, z dużą wrażliwością obserwował rzeczywistość wokół siebie. Jego prace przypomina stołeczny Dom Spotkań z Historią. Romuald Broniarek… Czytaj dalej