Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Sztuka Szczęśliwa godzina: Młoda Polska

Szczęśliwa godzina: Młoda Polska

Natalia Ryba 21 sierpnia 2021
Szczęśliwa godzina: Młoda Polska

„Młoda Polska była zaledwie epizodem w dziejach sztuki, lecz obrazy, które wówczas powstały, te czułe miejsca zbiorowej pamięci, jak je określiła Maria Poprzęcka, trwają, poruszają, zachwycają” – mówi Anna Król.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Wystawa w Muzeum Okręgowym w Toruniu to przegląd prac pochodzących z jednego z najciekawszych okresów w polskiej sztuce – Młodej Polski. W podcaście usłyszymy między innymi czym inspirowali się ówcześni artyści, a także jakie tendencje dominowały w polskiej sztuce przełomu wieków.

Gościem Audycji Kulturalnych jest Anna Król, kuratorka wystawy, która na co dzień pracuje w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Wystawa „Szczęśliwa godzina: Młoda Polska” jest dostępna w Ratuszu Staromiejskim do 5 września 2021 roku.

Zachęcamy również do wysłuchania audycji poświęconej sylwetce Jacka Malczewskiego. Jaką postacią prywatnie był wielki malarz? Co łączyło go z Janem Matejką? O tym rozmawialiśmy w 166. rocznicę urodzin artysty.

Na zdjęciu widok wystawy fot. Krzysztof Denczyński.

Szczęśliwa godzina: Młoda Polska – transkrypcja podcastu

Widok wystawy fot. Krzysztof Denczyński

Widok wystawy fot. Krzysztof Denczyński

„Szczęśliwa godzina: Młoda Polska” – plakat wystawy

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Książka napisana przez córkę artystów przybliża życie i twórczość słynnych polskich ilustratorów, których prace znają całe pokolenia czytelników. Przypomina, że przygotowywali także poruszające i nagradzane na świecie plakaty i należeli do barwnego artystycznego świata PRL. Janusz Stanny i Teresa Wilbik przez całe życie związani byli z Warszawą. Dzielili… Czytaj dalej

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Prace jednego z najważniejszych europejskich awangardzistów można do 2 lutego oglądać w warszawskiej Kordegardzie. W przestrzeni galerii znalazły się 24 prace Władysława Strzemińskiego, pozwalające prześledzić jego artystyczną drogę. To rysunki, litografie oraz obrazy ze zbiorów instytucjonalnych i prywatnych. W Audycjach Kulturalnych o życiorysie i sztuce Strzemińskiego opowiada… Czytaj dalej

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

Przez 35 lat etatowo przygotowywał zdjęcia do propagandowego tygodnika „Przyjaźń”, przez co jego twórczość popadła w zapomnienie. Zostawił po sobie kilkadziesiąt tysięcy klisz i zdjęć, które udowadniają, że poza zleconymi pracami, z dużą wrażliwością obserwował rzeczywistość wokół siebie. Jego prace przypomina stołeczny Dom Spotkań z Historią. Romuald Broniarek… Czytaj dalej