Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Muzyka Nasza kultura jest tu – wspomnienie o Robercie Brylewskim

Nasza kultura jest tu – wspomnienie o Robercie Brylewskim

Magdalena Miszewska 12 czerwca 2018
Nasza kultura jest tu – wspomnienie o Robercie Brylewskim

Był charakterystyczną postacią na polskiej scenie alternatywnej. Współtworzył takie zespoły jak Kryzys, Brygada Kryzys, Izrael, Armia, Falarek czy 52UM. W Audycjach wspominamy Roberta Brylewskiego.

Powiedzieć o nim muzyk to za mało. Nie tylko w charakterystyczny sposób grał na gitarze (choć zdania na temat poziomu jego gry są podzielone) i komponował ważne dla polskiej kultury alternatywnej utwory, ale też fascynował się dźwiękiem, jego przetwarzaniem i muzyczną produkcją. Jako właściciel studia Złota Skała miał wpływ na brzmienie wielu niezależnych zespołów. Sporo innych inspirował do działania. Miał niebagatelny udział w powstawaniu polskiego punka, reggae i dubu, nie stroniąc przy tym od innych gatunków muzycznych. Robert Brylewski zmarł 3. czerwca 2018 roku po kilkutygodniowej śpiączce. W tym odcinku Audycji Kulturalnych o twórczości Roberta Brylewskiego rozmawiamy z wydawcą legendarnego fanzinu „QQRYQ”, Piotrem „Pietią” Wierzbickim, dziennikarzem miesięcznika „Teraz Rock”, Bartkiem Koziczyńskim i redaktorem muzycznym Radia UWM FM, Michałem Napiórkowskim.

My tworzyliśmy ten bardziej ortodoksyjny odłam sceny undergroundowej, fanzinowo-hardcore-punkowej i tak dalej, która mocno izolowała się od wszystkiego, ale to wszystko, w co Robert był zaangażowany było zawsze bardzo szanowane. Kryzys był uważany za taką podstawę punk rocka. Może nie do końca słusznie, bo niektórzy określali to też jako nową falę – wspomina Piotr Wierzbicki. Bartek Koziczyński twórczość Roberta Brylewskiego zaczął poznawać w latach 90-tych. – Po pierwsze, Armia wydała swój najwybitniejszy album „Legenda”. Robert Brylewski odegrał tam wielką rolę. (…) Po drugie – Brygada Kryzys. Reaktywowała się legendarna formacja z początku lat 80-tych. Nagrała świetną płytę, dziś już zapomnianą, ale naprawdę dobra – „Cosmopolis”. To był początek lat 90-tych. No i trzecie zjawisko – można je tak śmiało nazwać: „zjawisko” – czarny album Izraela, czyli „1991” – opowiada dziennikarz miesięcznika „Teraz Rock”. Michał Napiórkowski zwraca uwagę na zainteresowanie muzyka inżynierią dźwięku. – Działalność Roberta Brylewskiego w studiu była nietypowa, wyjątkowa. Lubił popsuć dźwięk, lubił też dodawać pogłosy, gate’ować, jak to się mówi fachowo. On jako pierwszy w Polsce dubował przestrzeń. Używał reverbu na werblu, co ponoć też było dosyć pionierskie. Ale odsuwając się już od tego dubu, stworzył również słynną gitarową ścianę dźwięku, którą tak dobrze słychać przede wszystkim na płycie „Legenda” grupy Armia – wskazuje redaktor muzyczny Radia UWM FM.

Zapraszamy do wysłuchania całego odcinka Audycji Kulturalnych poświęconego twórczości Roberta Brylewskiego.

W materiale wykorzystano fragmenty utworów „Centrala” Brygady Kryzys, „Nasza kultura” Izraela, „Dzieci” duetu Max i Kelner oraz „Gdzie ja tam będziesz ty” zespołu Armia.

Zdjęcie Roberta Brylewskiego pochodzi z archiwum Festiwalu Soundedit, fot. Joanna Frota Kurkowska

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

W jubileuszowym roku 70. urodzin Pawła Szymańskiego rozmawiamy z kompozytorem w cyklu „Mistrzowie mówią”. Spotkanie jest okazją do przyjrzenia się sposobom pracy oraz najnowszym kompozycjom jego autorstwa. Tym samym zapraszamy słuchaczy na koncert pt. „Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego”, który odbędzie się 30 listopada w Nowym Teatrze w ramach… Czytaj dalej

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Wystawa towarzysząca tegorocznej odsłonie Festiwalu Eufonie, zaprasza widzów do rozważań na temat ewolucji muzyki i kierunków rozwoju, które są wciąż przed nią. Artyści przygotowali trzy specjalne obiekty. Ich wyimaginowane historie stały się podstawą opowieści o alternatywnym muzycznym świecie. Wystawa „Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki” została przygotowana przez artystów… Czytaj dalej