Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Muzyka Gdzie się podziały protest songi?

Gdzie się podziały protest songi?

Magdalena Miszewska 6 lipca 2018
Gdzie się podziały protest songi?

Czy współcześnie potrzebujemy pieśni buntu i protestu i czy muzycy chcą w ten sposób komentować rzeczywistość? Odpowiedzi na te pytania dziennikarze muzyczni szukali na festiwalu Inne Brzmienia.

Transkrypcja nagrania do pobrania pod tekstem poniżej.

W obchody stulecia niepodległości, w czym nie ma nic dziwnego, włącza się cały kraj. Swój pomysł na nawiązanie do rocznicy mieli też organizatorzy festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia. Sobotni koncert „Songs Of Protest” przygotowany specjalnie na to wydarzenie prezentował protest songi charakterystyczne dla różnych epok i przełomów w dziejach świata. Z tematem zmierzyła się autorska formacja Follow The Rabbit Orchestra złożona z muzyków takich składów jak: 100nka, Graal oraz z udziałem Gaby Kulki, Natalii Pikuły i Marsiji Loco. Całości przewodziła Ola Rzepka z zespołu Drekoty. W programie znalazły się utwory z lat sześćdziesiątych („Little boxes” Malviny Reynolds) i współczesne pieśni buntu (na przykład „Screen Shot” zespołu Swans czy „Ministry Of Defense” PJ Harvey). Polskę reprezentowała między innymi piosenka „Fanatycy Ognia” Republiki i „Duchowa Rewolucja” Izraela, będąca hołdem dla niedawno zmarłego Roberta Brylewskiego (https://test.audycjekulturalne.pl/robert-brylewski/). Ola Rzepka opowiada o tym koncercie w naszej relacji z festiwalu (do odsłuchania TUTAJ).

Ale temat protest songów, a w zasadzie ich braku, pojawił się na Wschodzie Kultury – Innych Brzmieniach już dzień wcześniej. Podczas panelu dyskusyjnego odpowiedzi na pytanie „Gdzie się podziały protest songi” szukali dziennikarze muzyczni: Jędrzej Słodkowski, Jarosław Szubrycht i Rafał Księżyk oraz dyrektorzy festiwalu: Agnieszka Wojciechowska i Rafał Chwała. Niestety, Ola Rzepka, która też miała wziąć udział w dyskusji, nie dojechała. Jej głosu brakowało tym bardziej, że na temat współczesnych protest songów miała nieco inne zdanie niż pozostali dyskutanci. Obecni starali się przede wszystkim znaleźć przyczyny, dla których tego typu piosenek powstaje coraz mniej. – Mam wrażenie, że może nie wyczerpała się sama kategoria protest songu, ale wyczerpało się chyba to słowo i jakaś pierwsza myśl towarzysząca artyście, jakaś motywacja, która mogłaby pokierować jego przemyślenia w stronę tego, że nie tworzy tylko muzyki, ale chce coś powiedzieć światu – mówi Agnieszka Wojciechowska. Jarek Szubrycht z kolei nieobecność protest songów w repertuarze polskich artystów tłumaczył rachunkiem zysków i strat – Wydaje mi się, że oni po prostu kalkulują i wiedzą – a przynajmniej część z nich – że nie opłaci się zabierać głosu w kontrowersyjnych sprawach, czyli między innymi w sprawach politycznych.

Zapraszamy do wysłuchania zapisu dźwiękowego całej debaty poświęconej protest songom, która odbyła się drugiego dnia festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia współorganizowanego przez Narodowe Centrum Kultury.

Gdzie się podziały protest songi? – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

W jubileuszowym roku 70. urodzin Pawła Szymańskiego rozmawiamy z kompozytorem w cyklu „Mistrzowie mówią”. Spotkanie jest okazją do przyjrzenia się sposobom pracy oraz najnowszym kompozycjom jego autorstwa. Tym samym zapraszamy słuchaczy na koncert pt. „Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego”, który odbędzie się 30 listopada w Nowym Teatrze w ramach… Czytaj dalej

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Wystawa towarzysząca tegorocznej odsłonie Festiwalu Eufonie, zaprasza widzów do rozważań na temat ewolucji muzyki i kierunków rozwoju, które są wciąż przed nią. Artyści przygotowali trzy specjalne obiekty. Ich wyimaginowane historie stały się podstawą opowieści o alternatywnym muzycznym świecie. Wystawa „Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki” została przygotowana przez artystów… Czytaj dalej