Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Sztuka Pejzaże jak haiku

Pejzaże jak haiku

Magdalena Miszewska 19 czerwca 2018
Pejzaże jak haiku

Maluje szybko, często nieduże formaty. Między innymi dlatego jego obrazy można porównać do krótkich wierszy haiku. W Kordegardzie. Galerii Narodowego Centrum Kultury można oglądać wystawę prac malarskich Józefa Panfila.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Józef Panfil urodził się w 1958 roku w Tomaszowie Mazowieckim. Studia ukończył w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego). Już w trakcie nauki zdecydował się na malarstwo realistyczne, co w szkole z kojarzonej przede wszystkim z awangardą budziło pewne zdziwienie. – Stwierdziłem, że ten świat jest tak frapujący i piękny, że nie widzę innego sposobu przedstawiania go, jak przy pomocy tego malarstwa, które uprawiam – takiego tradycyjnego, może w jakiś sposób konserwatywnego. Po prostu taka osobowość – tłumaczy swoje upodobania Józef Panfil. – To jest postawa, która polega na przyjęciu przez artystę w stosunku do natury postawy empatii, postawy wyciszenia. Nie artysta się liczy ale to, co próbuje przekazać ze znaczeń, które płyną z natury – dodaje kurator wystawy, Łukasz Kossowski.

Artysta uwiecznia pejzaże polskiej wsi, wśród których najważniejsze miejsce zajmują widoki z jego rodzinnych Smardzewic, ale też zabytkowa architektura miejscowości nad Wisłą. Drugim tematem bliskim Panfilowi są krajobrazy południa Europy, Hiszpanii, Francji, Włoch i Grecji. – Tutaj mamy sfumato, mamy zgaszone tonacje, taki romantyczny pejzaż polskiej mgiełki, nokturny, a tam – przeciwieństwo. Bardzo często odmieniam sobie te klimaty i jak dosyć długo maluję motywy polskie, to po pewnym czasie zaczynam tęsknić do tamtych południowych – opowiada.

Józefa Panfila już od dawna uważa się za spadkobiercę tradycji polskich pejzażystów. – Sądzę, że Józef Panfil podąża dokładnie tą samą drogą [co Jan Stanisławski, dziewiętnastowieczny pejzażysta – red.]. Świadomie wybiera małe formaty, żeby mieć możliwość tego szybkiego zapisu. Świadomie ogranicza i skalę tematu, i skalę barwną. Ja czuję w tym malarstwie właśnie to skupienie, tę rozmowę z naturą – mówi Kossowski.

Wystawę „Dowód na istnienie świata” można oglądać w Kordegardzie. Galerii Narodowego Centrum Kultury do 8 lipca. A my zapraszamy do wysłuchania rozmowy z malarzem, Józefem Panfilem oraz kuratorem wystawy, Łukaszem Kossakowskim.

 Zdjęcie: Józef Panfil, fot. Franek Mazur

Pejzaże jak haiku – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Książka napisana przez córkę artystów przybliża życie i twórczość słynnych polskich ilustratorów, których prace znają całe pokolenia czytelników. Przypomina, że przygotowywali także poruszające i nagradzane na świecie plakaty i należeli do barwnego artystycznego świata PRL. Janusz Stanny i Teresa Wilbik przez całe życie związani byli z Warszawą. Dzielili… Czytaj dalej

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Prace jednego z najważniejszych europejskich awangardzistów można do 2 lutego oglądać w warszawskiej Kordegardzie. W przestrzeni galerii znalazły się 24 prace Władysława Strzemińskiego, pozwalające prześledzić jego artystyczną drogę. To rysunki, litografie oraz obrazy ze zbiorów instytucjonalnych i prywatnych. W Audycjach Kulturalnych o życiorysie i sztuce Strzemińskiego opowiada… Czytaj dalej

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

Przez 35 lat etatowo przygotowywał zdjęcia do propagandowego tygodnika „Przyjaźń”, przez co jego twórczość popadła w zapomnienie. Zostawił po sobie kilkadziesiąt tysięcy klisz i zdjęć, które udowadniają, że poza zleconymi pracami, z dużą wrażliwością obserwował rzeczywistość wokół siebie. Jego prace przypomina stołeczny Dom Spotkań z Historią. Romuald Broniarek… Czytaj dalej