Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Edukacja Architektura jest punktem wyjścia wielu tematów. O Archi-przygodach i edukacji architektonicznej

Architektura jest punktem wyjścia wielu tematów. O Archi-przygodach i edukacji architektonicznej

Martyna Matwiejuk 5 lutego 2023
Architektura jest punktem wyjścia wielu tematów. O Archi-przygodach i edukacji architektonicznej

Przed nami siódma odsłona programu Archi-przygody! Dzięki scenariuszom zajęć, przygotowywanym przez Narodowe Centrum Kultury, edukacja architektoniczna dociera do najmłodszych. W podcaście rozmawiamy o tym, dlaczego warto rozwijać wrażliwość na architekturę już w latach dziecięcych.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

„Dzięki edukacji architektonicznej dostajemy narzędzia do tego, by rozmawiać o architekturze” – mówią nasi rozmówcy, Katarzyna Zachara i Artur Wosz. Placówki, które na przestrzeni ostatnich lat przystąpiły do programu Archi-przygody, mogły prowadzić zajęcia uwrażliwiające na przestrzeń wokół nas, w oparciu o scenariusze przystosowane do wieku dzieci. Tegoroczna oferta skierowana jest do przedszkolaków i uczniów wszystkich klas szkoły podstawowej.

Jak zainteresować najmłodszych architekturą? Dlaczego tak istotne jest zachowanie aspektu lokalności? I co wspólnego ma z tym wszystkim tort? Zapraszamy do wysłuchania rozmowy.

Ilustracje: Weronika Reroń. Kalendarz Archi-przygód znajdą Państwo na stronie NCK.

Architektura jest punktem wyjścia wielu tematów. O Archi-przygodach i edukacji architektonicznej – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

W ostatnim odcinku cyklu o języku niewykluczającym rozmawiamy o feminatywach, rodzaju neutralnym oraz formach językowych niewskazujących na płeć. Opowiada o nich Mateusz Adamczyk, który tym razem wcielił się w rolę gościa. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, w której zastanawiamy się nad feminatywami z perspektywy języka oraz kulturowych uwarunkowań. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

W kolejnym podcaście o języku włączającym rozmawiamy o komunikacji z osobami starszymi. Czym jest „ageizm językowy” i na czym polega „dziadurzenie”? O tym usłyszą Państwo w rozmowie Mateusza Adamczyka z Magdaleną Małgorzatą Skrzydlewską – specjalistką w zakresie komunikacji społecznej, trenerką, animatorką społeczną, prezeską Stowarzyszenia Forum 4 Czerwca. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+

W czwartym odcinku cyklu o języku włączającym Mateusz Adamczyk rozmawia z dziennikarzem i publicystą Marcinem Dzierżanowskim, współautorem poradnika „Jak mówić i pisać o osobach LGBT+”. W podcaście zastanawiamy się, jakie określenia związane z orientacją seksualną i tożsamością płciową są najwłaściwsze, a jakie powinny odejść do lamusa. Cykl… Czytaj dalej