Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Edukacja Nastolatki a kultura

Nastolatki a kultura

Magdalena Miszewska 24 stycznia 2018
Nastolatki a kultura

Za drzwiami pokoju, w błyskach ekranu, dziecko zmienia się w dziwny twór – nastolatka. Od tej chwili niczym mityczny smok będzie spędzać czas samotnie w swojej pieczarze. Czy można go jakoś wywabić?

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

To pytanie zadaje sobie wielu rodziców. Część z nich pamięta jeszcze stare, dobre czasy, kiedy mogli wspólnie z dzieckiem uczestniczyć w przeróżnych, dedykowanym rodzinom wydarzeniach kulturalnych. W pewnym momencie zdają sobie sprawę z tego, że syn lub córka wolą spędzać czas w towarzystwie ekranu telefonu lub komputera, a oferta kulturalna skierowana do nastolatków praktycznie nie istnieje. Czy i jak należy zmienić tę sytuację, zastanawiali się uczestnicy dyskusji zorganizowanej w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.

Spotkanie było wydarzeniem towarzyszącym wystawie TEEN-AGE z instalacją hash2ash – finału projektu TEENS LOVE DESIGN 2017_Młodzieżowy Sektor Kreatywny. Instalację można oglądać w do 28 stycznia 2018 roku.

Korzystając z okazji, postanowiliśmy przysłuchać się temu, jak wygląda świat współczesnych nastolatków oraz czy i ewentualnie w jaki sposób młodzież uczestniczy w kulturze. Odpowiedzi szukaliśmy z pomocą Leszka Talko, autora książki „Nastolatek dla początkujących” oraz Anny Grunwald, kuratorki projektu Teen-Age, realizowanego przez Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.

Zapraszamy do wysłuchania kolejnego odcinka Audycji Kulturalnych.

Nastolatki a kultura – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Gombrowicz – rekonstrukcje

Gombrowicz – rekonstrukcje

Z okazji 120. rocznicy urodzin autora „Trans-Atlantyku” w serii „Jubileusze” Narodowego Centrum Kultury, ukazał się poświęcony mu zbiór szkiców i esejów. Pozwalają one spojrzeć na pisarza z nowej perspektywy, przyjrzeć się ważnej dla niego relacji pisarz-czytelnik, a także przeanalizować stosowane przez niego sposoby autokreacji. Witold Gombrowicz (1904-1969) był… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej