Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Audiooprowadzanie Gombrowicz, jakiego nie znamy. Odwiedzamy muzeum pisarza we Wsoli

Gombrowicz, jakiego nie znamy. Odwiedzamy muzeum pisarza we Wsoli

Katarzyna Oklińska 13 maja 2020
Gombrowicz, jakiego nie znamy. Odwiedzamy muzeum pisarza we Wsoli

Grał w szachy w celach zarobkowych, namiętnie palił fajkę i zmyślał historie na swój temat. Zapraszamy dziś Państwa na audiooprowadzanie po Muzeum Witolda Gombrowicza we Wsoli. O pisarzu opowiada dr hab. Anna Spólna.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Witold Gombrowicz to autor nietuzinkowy. Uciekał od formy, którą narzucały konwenanse i starał się żyć po swojemu. Wszyscy znamy „Ferdydurke”, choć część literaturoznawców uważa, że to „Kosmos” jest największym dziełem tego pisarza. Muzeum, które razem z nami Państwo odwiedzają to miejsce przepełnione historią, a także przedmiotami związanymi z Witoldem Gombrowiczem. Znajdziemy tam między innymi świadectwa szkolne pisarza, a także figurki z fabryki, w którą inwestował.

Podczas audiooprowadzania poznajemy różne etapy życia autora i razem z nim podróżujemy po świecie. Anna Spólna zabiera nas jednak w wędrówkę nie tylko po egzotycznych miejscach, ale także po literaturze, którą Witold Gombrowicz tworzył. To ona jest przecież źródłem naszego zainteresowania tą postacią.

Oprowadzanie uzupełniliśmy następującymi utworami:

  • Claude Debussy – Estampes: I. Pagodes,
  • Claude Debussy – Estampes: III. Jardins sous la pluie,
  • Fryderyk Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll, cz. I Maestoso,
  • Claude Debussy – Suite Bergamasque, IV. Passepied,
  • Fryderyk Chopin – Preludium D-dur op. 28 nr 5.

Wszystkie w wykonaniu Rafała Blechacza.

Muzeum Witolda Gombrowicza we Wsoli można zwiedzić wirtualnie.

Na zdjęciu fragment ekspozycji MWG, fot. Maciej Bociański.

Gombrowicz, jakiego nie znamy. Odwiedzamy muzeum pisarza we Wsoli – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Gombrowicz – rekonstrukcje

Gombrowicz – rekonstrukcje

Z okazji 120. rocznicy urodzin autora „Trans-Atlantyku” w serii „Jubileusze” Narodowego Centrum Kultury, ukazał się poświęcony mu zbiór szkiców i esejów. Pozwalają one spojrzeć na pisarza z nowej perspektywy, przyjrzeć się ważnej dla niego relacji pisarz-czytelnik, a także przeanalizować stosowane przez niego sposoby autokreacji. Witold Gombrowicz (1904-1969) był… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej