Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Muzyka Muzeum Literatury wspomina Wojciecha Młynarskiego

Muzeum Literatury wspomina Wojciecha Młynarskiego

Magdalena Miszewska 24 kwietnia 2018
Muzeum Literatury wspomina Wojciecha Młynarskiego

„Jeszcze w zielone gramy”, „Róbmy swoje”, „Co by tu jeszcze”. Piosenki Wojciecha Młynarskiego śpiewała cała Polska. Sylwetkę zmarłego w zeszłym roku artysty przypomina warszawskie Muzeum Literatury.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Należy zacząć od maszyny do pisania. Na niej właśnie Wojciech Młynarski pisał swoje utwory do końca życia, bo nie zrezygnował z niej na rzecz komputera. Stoi lampka, a oprócz tego mnóstwo ciekawych przedmiotów. Ciekawych o tyle, że dzisiaj są już zupełnie nieużywane. Na przykład kule do przyciskania papieru albo przyrząd do osuszania papieru. Bardzo ciekawe są też noże o rozcinania papieru. Jeden z nich jest w kształcie rakiety tenisowej, co jest o tyle ciekawe, że Wojciech Młynarski był zapalonym tenisistą – tak biurko Wojciecha Młynarskiego opisuje Agnieszka Papieska. Podobno właśnie tak wyglądało w rzeczywistości, gdy jeden z najważniejszych polskich tekściarzy zasiadał do pracy. A że lubił to robić wczesnym rankiem, to po południu bywał nieprzyjemny – zdradzał w wywiadach. Obok biurka wisi charakterystyczna wojskowa kurtka, po której można go było poznać na ulicy.

Biurko to jeden z eksponatów na wystawie “Panie, panowie: Młynarski”, która pokazuje różne oblicza artysty – autora tekstów piosenek, satyryka, wokalisty i konferansjera. Wystawa jest nieduża i siłą rzeczy nie wyczerpuje tematu, ale można ją potraktować jako swojego rodzaju prolog do opowieści o Wojciechu Młynarskim. – To sygnał, przypomnienie warszawiakom, że ich ulubiony niegdyś piosenkarz, poeta, wciąż jakoś jest obecny w Warszawie – dodaje prof. Andrzej Kowalczyk. Poza biurkiem znajdziemy tam również rękopisy i maszynopisy z odręcznymi poprawkami Wojciecha Młynarskiego, materiały filmowe, płyty winylowe i zdjęcia z prywatnego archiwum. Warto zwrócić uwagę na wyjątkowy indeks, w którym różni artyści polskiej sceny wpisywali swoje uwagi na temat Młynarskiego traktując go jako mistrza w różnych przedmiotach. Z wystawy można też wyjść z własną pamiątką – jedną z pocztówek, na odwrocie których umieszczone zostały teksty wybranych piosenek.

Wystawę „Panie, panowie: Młynarski” można oglądać w Muzeum Literatury w Warszawie do 31. maja. A my zapraszamy na dźwiękowe oprowadzanie po ekspozycji. O Wojciechu Młynarskim opowiadają Agnieszka Papieska i prof. Andrzej Kowalczyk.

Muzeum Literatury wspomina Wojciecha Młynarskiego – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej