Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Edukacja Miasto z góry w DSH

Miasto z góry w DSH

Magdalena Miszewska 15 czerwca 2018
Miasto z góry w DSH

Na plenerowej wystawie Domu Spotkań z Historią zobaczymy Warszawę w przededniu odzyskania niepodległości. Przyjrzymy się jej z lotu ptaka i sprawdzimy, jak widzieli ją niemieccy lotnicy wojskowi.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Tam, gdzie teraz znajdują się Żoliborz, Mokotów, Praga i Ursynów, przed pierwszą wojną światową rozciągały się pola. Carska Warszawa zamknięta była w granicach dzisiejszego Śródmieścia. Jak wyglądała, możemy się przekonać, odwiedzając plenerową wystawę Domu Spotkań z Historią„Miasto z góry”. Składają się na nią zdjęcia z kolekcji Roberta Marcinkowskiego. „Pokazujemy miasto głównie na podstawie niemieckich zdjęć lotniczych. Są to zdjęcia rozpoznawczo-zwiadowcze. Pokazujemy miasto takim, jakim wtedy było. Są też zdjęcia z niższego pułapu, są zdjęcia dwa, trzy lata późniejsze. Są również zdjęcia o kilka lat starsze. Ale wszystko jest tak czasowo pomyślane, żeby była to pierwsza wojna światowa” – mówi kurator wystawy.

Niemieccy lotnicy fotografowali przede wszystkim obiekty o znaczeniu strategicznym – mosty, linie kolejowe, elektrownie i forty. „Te forty obecnie znajdują się na terenie miasta, natomiast wówczas były poza miastem. Opasywały miasto, były ułożone w jakimś tam porządku kilku stref. Stały na terenie, na którym nie wolno było budować nic murowanego. A jeśli już, ti jakieś prowizoryczne budowle, drewniane i parterowe najchętniej. Nie mogły rosnąć tam duże drzewa, wycinano krzaki raz na jakiś czas. (…) To był system, Warszawa była twierdzą – opowiada Robert Marcinkowski. Forty miały wpływ na militarny charakter ówczesnej Warszawy, ale też na wygląd rozrastającego się miasta. Wymuszały rozbudowywanie się do wewnątrz, a efektem zagęszczania zabudowy były niespotykane w innych europejskich miastach niebotyki, czyli siedmio- i ośmiopiętrowe kamienice.

Opowieść o Warszawie na wystawie „Miasto z góry” dopełniają pocztówki z tamtego okresu, na których utrwalono obraz wielu nieistniejących już budynków, takich jak pałac w Ogrodzie Saskim i Rotundę przy ulicy Karowej. Wystawę będzie można oglądać na skwerze im. Jana Twardowskiego przy Krakowskim Przedmieściu do 30. lipca.

O samej ekspozycji, ale też o Warszawie z lat I wojny światowej opowiada w Audycjach Kulturalnych Robert Marcinkowski. Zachęcamy do słuchania.

Miasto z góry w DSH – transkrypcja podcastu

miasto z góry

Zdjęcie z kolekcji Roberta Marcinkowskiego.

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

W ostatnim odcinku cyklu o języku niewykluczającym rozmawiamy o feminatywach, rodzaju neutralnym oraz formach językowych niewskazujących na płeć. Opowiada o nich Mateusz Adamczyk, który tym razem wcielił się w rolę gościa. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, w której zastanawiamy się nad feminatywami z perspektywy języka oraz kulturowych uwarunkowań. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

W kolejnym podcaście o języku włączającym rozmawiamy o komunikacji z osobami starszymi. Czym jest „ageizm językowy” i na czym polega „dziadurzenie”? O tym usłyszą Państwo w rozmowie Mateusza Adamczyka z Magdaleną Małgorzatą Skrzydlewską – specjalistką w zakresie komunikacji społecznej, trenerką, animatorką społeczną, prezeską Stowarzyszenia Forum 4 Czerwca. Czytaj dalej