Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Muzyka Marek Ałaszewski – malarstwo pełne dźwięków, muzyka o wielu odcieniach

Marek Ałaszewski – malarstwo pełne dźwięków, muzyka o wielu odcieniach

Martyna Matwiejuk 14 maja 2023
Marek Ałaszewski – malarstwo pełne dźwięków, muzyka o wielu odcieniach

Do 21 maja w Kordegardzie mogą Państwo zobaczyć 14 prac olejnych Marka Ałaszewskiego. Urodzony w 1942 roku artysta zasłynął nie tylko jako malarz, ale również muzyk i lider zespołu Klan.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Historię Klanu przybliża w Audycjach Kulturalnych przybliża Michał Wilczyński – szef wydawnictwa muzycznego GAD Records. W katalogu oficyny znalazło się pięć albumów z muzyką zespołu. To zremasterowane nagrania ze znanych płyt, ale także materiał odnaleziony po latach. „Byli totalnie wywrotowi, robili to, czego nie robili inni” – przyznaje gość podcastu. W rozmowie usłyszą Państwo m.in. o nowatorskim spektaklu „Mrowisko” oraz odkryciu fińskiego koncertu Klanu z lat 70.

Rozmawiamy także z Katarzyną Haber – kuratorką ekspozycji zatytułowanej „Marek Ałaszewski. Malarstwo”, prezentowanej aktualnie w galerii Narodowego Centrum Kultury. „Ałaszewski z jednej strony rejestruje rzeczywistość, ale z drugiej strony próbuje zajrzeć pod podszewkę świata” – mówi kuratorka. Który z obrazów na wystawie ma wyjątkową, „podwójną” historię? Zapraszamy do wysłuchania audycji.

W podcaście usłyszą Państwo fragmenty utworów „Senne wędrówki”, „Z brzytwą na poziomki” i „Automaty” z albumu „Senne wędrówki” (GAD Records, 2011).

Obraz: Marek Ałaszewski, „Tajemnica spowiedzi”.

Marek Ałaszewski – malarstwo pełne dźwięków, muzyka o wielu odcieniach – transkrypcja podcastu

 

 

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej