Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Sztuka Świat nierealny, lecz poznawalny. Malarstwo Magdaleny Shummer

Świat nierealny, lecz poznawalny. Malarstwo Magdaleny Shummer

Martyna Matwiejuk 13 maja 2024
Świat nierealny, lecz poznawalny. Malarstwo Magdaleny Shummer

To kolejna wystawa prezentująca dorobek artystów z kręgu sztuki nieprofesjonalnej w Państwowym Muzeum Etnograficznym. Tym razem, muzeum prezentuje obrazy i blaszane wycinanki Magdaleny Shummer, artystki tworzącej od ponad 60 lat, prywatnie – żony Wojciecha Fangora.

Magdalena Shummer (ur. 1930) określa swój styl jako realizm poetycki. Świat przedstawiony na jej pracach to fantastyczna, magiczna kraina, w której pierwsze skrzypce grają zwierzęta. Artystka przedstawia je w niecodziennych sytuacjach, np. podczas spotkań i obfitych uczt. O jej twórczości rozmawiamy w podcaście z jedną z kuratorek wystawy – Joanną Kalinowską.

„Mam wielki podziw dla natury, dla zwierząt, kwiatów, a w szczególności dla drzew. Uczuciowo identyfikuję się z ich losem. Malować zaczęłam, gdy miałam trzydzieści lat. Jestem samoukiem. Maluję obrazy olejne, ale także robię wycinanki. Używam blachy stalowej, z której wycinam różne kształty, a następnie gruntuję je i maluję farbami olejnymi. Wycinanki to motyle, ryby, koty, małpy, ptaki, owoce, warzywa, kwiaty. Są tego setki, pojedynczo lub w grupach” – to fragment tekstu z katalogu towarzyszącego wystawie.

Wystawa jest prezentowana w Państwowym Muzeum Etnograficznym do 31 grudnia 2024 r.

Zdjęcia dzięki uprzejmości PME / fot. P. Walczak

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Książka napisana przez córkę artystów przybliża życie i twórczość słynnych polskich ilustratorów, których prace znają całe pokolenia czytelników. Przypomina, że przygotowywali także poruszające i nagradzane na świecie plakaty i należeli do barwnego artystycznego świata PRL. Janusz Stanny i Teresa Wilbik przez całe życie związani byli z Warszawą. Dzielili… Czytaj dalej

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Prace jednego z najważniejszych europejskich awangardzistów można do 2 lutego oglądać w warszawskiej Kordegardzie. W przestrzeni galerii znalazły się 24 prace Władysława Strzemińskiego, pozwalające prześledzić jego artystyczną drogę. To rysunki, litografie oraz obrazy ze zbiorów instytucjonalnych i prywatnych. W Audycjach Kulturalnych o życiorysie i sztuce Strzemińskiego opowiada… Czytaj dalej

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

Przez 35 lat etatowo przygotowywał zdjęcia do propagandowego tygodnika „Przyjaźń”, przez co jego twórczość popadła w zapomnienie. Zostawił po sobie kilkadziesiąt tysięcy klisz i zdjęć, które udowadniają, że poza zleconymi pracami, z dużą wrażliwością obserwował rzeczywistość wokół siebie. Jego prace przypomina stołeczny Dom Spotkań z Historią. Romuald Broniarek… Czytaj dalej