Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Sztuka Historia kolekcji książąt Czartoryskich w Galerii Kordegarda

Historia kolekcji książąt Czartoryskich w Galerii Kordegarda

Magdalena Miszewska 12 grudnia 2017
Historia kolekcji książąt Czartoryskich w Galerii Kordegarda

Marmurowy sarkofag na szczątki Bolesława Chrobrego, elementy uzbrojenia husarskiego i emalie limuzyjskie. Między innymi te elementy z bogatej kolekcji Czartoryskich można podziwiać w Warszawie.

„Ojczyzno! Nie mogłam Cię obronić, niech Cię przynajmniej uwiecznię” – w przededniu upadku Rzeczypospolitej pisała Izabela Czartoryska. Chcąc ocalić narodową pamięć księżna zaczęła gromadzić pamiątki i relikwie po polskich władcach i bohaterach. Szczególną estymą darzyła dawne militaria. W jej kolekcji w Świątyni Sybilli w Puławach znalazły się zbroje husarskie, efektowne karaceny oraz liczne okazy białej broni. Swoje zbiory Izabela Czartoryska wzbogacała także wątkami z historii innych państw. W drugim budynku muzealnym, tak zwanym Domu Gotyckim, zgromadziła artefakty związane między innymi z Williamem Szekspirem i Franciszkiem I Francuskim.

Mąż Izabeli Czartoryskiej, książę Adam Kazimierz, był miłośnikiem i znawcą książek. Gromadził dzieła literatury światowej, które stały się podwaliną przyszłych zbiorów Biblioteki Książąt Czartoryskich.

Dzieje muzeum w Puławach zakończył wybuch powstania listopadowego. Posiadłość Czartoryskich została skonfiskowana przez władzę carską, a jej mieszkańcy zostali zmuszeni do emigracji. Na szczęście sporo elementów kolekcji udało się ukryć w dworach, kościołach i chłopskich chatach. Duża część zbiorów trafiła wraz z rodziną Czartoryskich do Paryża.

Pasję kolekcjonerską miał też wnuk księżnej Izabeli, Władysław Czartoryski. Jego podejście do zbiorów różniło się jednak od sentymentalno-romantyczego, które reprezentowała jego babka. Władysław do powiększania zbiorów podchodził w sposób nowoczesny. Dążył do gromadzenia zespołów obiektów bliskich sobie stylowo bądź warsztatowo, zarówno w dziedzinie malarstwa, rzeźby, jak i rzemiosła.

Kolekcja Czartoryskich w drugiej połowie XIX wieku trafiła do Krakowa i tam znajduje się do dziś. Muzeum Książąt Czartoryskich zostało włączone w struktury Muzeum Narodowego w Krakowie. Najcenniejszymi dziełami znajdującymi się w posiadaniu Muzeum są: „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci, „Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem” Rembrandta van Rijn oraz „Krajobraz z wyspą skalistą” Pietera Bruegela Starszego, „Polonia – Rok 1863” Jana Matejki, „Śniadanie w parku” Jana Piotra Norblina, czy „Scena batalistyczna” Aleksandra Orłowskiego. 29 grudnia 2016 roku w ramach transakcji dokonanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego kolekcja stała się własnością państwa polskiego.

Jej fragment od 7 grudnia można oglądać w warszawskiej Galerii Kordegarda. Koncepcja wystawy „Czartoryscy. Historia kolekcji” opiera się na przedstawieniu trzech głównych postaci, którym zawdzięczamy zbiory: Izabeli, Adama i Władysława Czartoryskiego. Wystawa będzie czynna do 14 stycznia. To swojego rodzaju zachęta do zaznajomienia się z pełną prezentacją zbiorów, która nastąpi pod koniec 2019 roku w odrestaurowanym Pałacu, jednym z budynków Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie.

Zapraszamy do wysłuchania relacji z wernisażu wystawy „Czartoryscy. Historia kolekcji”.

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Książka napisana przez córkę artystów przybliża życie i twórczość słynnych polskich ilustratorów, których prace znają całe pokolenia czytelników. Przypomina, że przygotowywali także poruszające i nagradzane na świecie plakaty i należeli do barwnego artystycznego świata PRL. Janusz Stanny i Teresa Wilbik przez całe życie związani byli z Warszawą. Dzielili… Czytaj dalej

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Prace jednego z najważniejszych europejskich awangardzistów można do 2 lutego oglądać w warszawskiej Kordegardzie. W przestrzeni galerii znalazły się 24 prace Władysława Strzemińskiego, pozwalające prześledzić jego artystyczną drogę. To rysunki, litografie oraz obrazy ze zbiorów instytucjonalnych i prywatnych. W Audycjach Kulturalnych o życiorysie i sztuce Strzemińskiego opowiada… Czytaj dalej

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

Przez 35 lat etatowo przygotowywał zdjęcia do propagandowego tygodnika „Przyjaźń”, przez co jego twórczość popadła w zapomnienie. Zostawił po sobie kilkadziesiąt tysięcy klisz i zdjęć, które udowadniają, że poza zleconymi pracami, z dużą wrażliwością obserwował rzeczywistość wokół siebie. Jego prace przypomina stołeczny Dom Spotkań z Historią. Romuald Broniarek… Czytaj dalej