Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Kolekcje '44 Kolekcje ’44 – odc. 1

Kolekcje ’44 – odc. 1

Mariusz Klarecki 1 sierpnia 2024
Kolekcje ’44 – odc. 1


O kryjówkach, które miały uratować warszawskie kolekcje sztuki. Losy kolekcji Władysława Michalskiego i Andrzeja Rotwanda.

Kolekcje ’44 to podcast, który zabiera słuchaczy w okres Powstania Warszawskiego, odkrywając losy prywatnych kolekcji sztuki zrabowanych i zniszczonych przez niemieckich okupantów. W sześciu odcinkach poznamy historie kolekcjonerów i tragiczne okoliczności, które doprowadziły do utraty bezcennych zbiorów. O dramatycznych wydarzeniach oraz ludziach, którzy walczyli o przetrwanie kolekcji, opowie dr Mariusz Klarecki – historyk sztuki i specjalista w zakresie polskich strat wojennych.

W pierwszym odcinku cyklu usłyszymy o losach kolekcji dwóch przyjaciół: Władysława Michalskiego i Andrzeja Rotwanda. Obaj ukryli swoje zbiory w specjalnie przygotowanych skrytkach.

Władysław Michalski, inżynier budownictwa, chcąc uchronić swoje zbiory porcelany artystycznej, a także militariów przed grabieżą lub zniszczeniem, zdecydował się na wykopanie schowka pod domem przy ul. Górnośląskiej 39. W 1941 r. Chcąc przejąć willę na potrzeby armii, Niemcy przeprowadzili inspekcję domu. Oficer niemiecki podczas wizytacji mieszkania Michalskiego rozpoznał w nim kolegę z okresu studiów w Lipsku. Rodzinie kolekcjonera umożliwiono przeprowadzkę do dużego mieszkania nieopodal pl. Napoleona. Michalski przewiózł tam całe wyposażenie, w tym także zawartość skrytki ukrytej pod domem. Podczas powstania warszawskiego, 24 sierpnia, jeden z pocisków wystrzelonych z tzw. krowy uderzył w miejsce, gdzie mieszkańcy kamienicy, a wśród nich kolekcjoner z rodziną, schronili się przed bombardowaniem. Śmierć na miejscu poniósł m.in. Władysław Michalski. Dwa dni później kolejny pocisk całkowicie zburzył kamienicę, w której znajdowało się mieszkanie kolekcjonera. W ten sposób przepadł cały jego zbiór. Po wojnie syn Michalskiego pozbierał z gruzów zniszczone resztki kolekcji.

Andrzej Rotwand, miłośnik i kolekcjoner malarstwa polskiego podpatrzył u Władysława Michalskiego pomysłowy schowek. Bankowiec poprosił kolegę architekta o zbudowanie podobnego schowka pod swoją willą przy ul. Chocimskiej 8/10. Na ścianach domu Rotwand pozostawił część obrazów, cenniejsze przekazując w depozyt do Muzeum Narodowego. Kolekcja malarstwa polskiego była uznawana za jeden z najwybitniejszych prywatnych zbiorów w Polsce. W całości zaginęła w okresie powstania warszawskiego. Schowek pod domem, niezdemaskowany przez Niemców oraz szabrowników, ocalał. Andrzej Rotwand przeżył wojnę, ukrywając się przed prześladowaniami ludności żydowskiej. Kryjówkę oraz opiekę zapewniła mu żona, Maria Rotwand.

Kolejny odcinek cyklu „Kolekcje ’44” ukaże się za tydzień, 8 sierpnia o godz. 10.00.

Mariusz Klarecki, PhD, historyk sztuki. Od wielu lat specjalizujący się w badaniu polskich strat wojennych. W 2004 roku był współautorem raportu i publikacji „Raport o stratach Warszawy i jej mieszkańców w latach 1939–1945” oraz późniejszej publikacji „Straty Warszawy 1939 – 1945. Raport”. Autor książki „Zrabowana Warszawa” wydanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pracownik Zamku Królewskiego w Warszawie, kurator Pałacu Pod Blachą.

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Książka napisana przez córkę artystów przybliża życie i twórczość słynnych polskich ilustratorów, których prace znają całe pokolenia czytelników. Przypomina, że przygotowywali także poruszające i nagradzane na świecie plakaty i należeli do barwnego artystycznego świata PRL. Janusz Stanny i Teresa Wilbik przez całe życie związani byli z Warszawą. Dzielili… Czytaj dalej

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Prace jednego z najważniejszych europejskich awangardzistów można do 2 lutego oglądać w warszawskiej Kordegardzie. W przestrzeni galerii znalazły się 24 prace Władysława Strzemińskiego, pozwalające prześledzić jego artystyczną drogę. To rysunki, litografie oraz obrazy ze zbiorów instytucjonalnych i prywatnych. W Audycjach Kulturalnych o życiorysie i sztuce Strzemińskiego opowiada… Czytaj dalej

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

Przez 35 lat etatowo przygotowywał zdjęcia do propagandowego tygodnika „Przyjaźń”, przez co jego twórczość popadła w zapomnienie. Zostawił po sobie kilkadziesiąt tysięcy klisz i zdjęć, które udowadniają, że poza zleconymi pracami, z dużą wrażliwością obserwował rzeczywistość wokół siebie. Jego prace przypomina stołeczny Dom Spotkań z Historią. Romuald Broniarek… Czytaj dalej