Przejdź do treści Przejdź do stopki strony

Lublin co roku brzmi inaczej

Lublin co roku brzmi inaczej

Odtwarzacz multimedialny

0:00Szybkość: 1x

Koncerty zachodnich gwiazd i najlepszych artystów ze wschodu, spotkania literackie, targi płytowe, warsztaty dla dzieci i muzyków. Byliśmy na festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia w Lublinie.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Choć w ostatni weekend czerwca pogoda była kapryśna, uczestnicy festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia raczej nie mieli powodów do narzekania. Najwytrwalsi uczestnicy mieli zajęcie przez dwanaście godzin każdego dnia imprezy. Staraliśmy się dotrzymać im kroku, by jak najwięcej opowiedzieć w naszej relacji.

Wydarzenia festiwalowe można pogrupować wokół kilku osi tematycznych. Te muzyczne to przede wszystkim popołudniowe i wieczorne koncerty. Na scenie głównej zagrali między innymi legendarny George Clinton i dwudziestoosobowa orkiestra Parliament Funkadelic, którzy tak dobrze czuli się w Lublinie, że długo nie chcieli żegnać się z zachwyconą publicznością. Dużo emocji wzbudzili też pionierzy łączenia punk rocka i hardcore’u z ciężką elektroniką – Atari Teenage Riot. Bardzo dobry koncert dał też Lech Janerka, kolejny z muzycznych buntowników, których w tym roku w Lublinie nie brakowało. Pod namiotem w fromacji Dirtmusic swoje siły połączyli Chris Eckman, współzałożyciel słynnej wytwórni Glitterbeat Records, Hugo Race, lider grup The True Spirit oraz The Fatalists, przez lata związany z kultową formacją Nicka Cave’a czyli The Bad Seeds i Murat Ertel, na co dzień lider Baba Zuli. Zmęczoną publiczność poderwali do tańca reprezentanci białoruskiej zimnej fali – Super Besse, a o ważnych dla siebie i świata sprawach opowiedział czołowy artysta współczesnej sceny nowojorskiej, Saul Williams.

Podczas Innych Brzmień swoje premiery miały dwie produkcje festiwalowe. W ramach koncertu „Songs of protest” autorska orkiestra pod wodzą Oli Rzepki zmierzyła się z pieśniami buntu charakterystycznymi dla różnych epok i przełomów w dziejach świata. Opowiadali o nich także uczestnicy debaty „Gdzie się podziały protest songi”. Misterium taneczno-muzyczne „And we are opening the gates” eksplorowało zaś wątki równości międzyludzkiej, problemu uchodźstwa i migracji oraz przynależności społecznej, etnicznej i kulturowej.

Muzyczne były też festiwalowe warsztaty. Dzieci tradycyjnie mogły skonstruować własne instrumenty, zagrać na nich i pośpiewać, a ci, którzy pracują nad rozwojem swojej muzycznej kariery, mogli przekonać się między innymi czy warto brać udział w festiwalach showcase’owych i obozach dla songwriterów.

Zaproszeni goście opowiadali o literaturze wschodnioeuropejskiej podczas spotkań pod hasłem Wschodni Express. A wydane w tej serii książki można było przejrzeć i kupić w festiwalowej czytelni Słowobranie. Wszyscy ci, którzy zamiast o Wschodzie słuchać i czytać woleli go pooglądać, mieli do wyboru wystawę fotografii prezentujących XIX-wieczną Gruzję oraz wystawę plakatów ukraińskiego Klubu Ilustartorów Pictoric.

Inne Brzmienia to druga z trzech odsłon festiwalu Wschód Kultury, letniej imprezy współorganizowanej przez Narodowe Centrum Kultury. Zachęcamy do wysłuchania naszej relacji.

W materiale wykorzystano fragmenty utworów: „Ministry Of Defence” PJ Harvey w wykonaniu Follow The Rabbit Orchestra i „Burning Low” Buslava

Zdjęcie: Robert Grablewski

Lublin co roku brzmi inaczej – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

O autorze

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania” Odtwarzacz plików dźwiękowych

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku Odtwarzacz plików dźwiękowych

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury Odtwarzacz plików dźwiękowych

Pierwszy koncert Depeche Mode w Polsce, czyli początek subkultury

W tym roku mija 40 lat od legendarnego występu Depeche Mode na Torwarze, który przez krytyków bywa nazywany „definiującym”, a przez fanów grupy – najważniejszym w życiu. Z tej okazji w ręce czytelników trafił kolekcjonerski box „Depeche Mode/Iron Curtain, Warsaw 1985”, w którym znaleźć można m.in. niepublikowane wcześniej… Czytaj dalej

Warszawa wyśpiewana, czyli „Piosenki Warszawskie. Antologia tekstów” Odtwarzacz plików dźwiękowych

Warszawa wyśpiewana, czyli „Piosenki Warszawskie. Antologia tekstów”

Najnowsza publikacja Muzeum Warszawy to wybór 77 utworów, które opowiadają o stolicy. Składają się na niego ballady uliczne, piosenki kabaretowe, estradowe, utwory punkowe i rapowe. Najstarszy tekst pochodzi z końca XVIII wieku, a najnowszy z 2023 roku. Jaki obraz Warszawy wyłania się z tego zbioru? Bartek Chaciński, Jacek… Czytaj dalej

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość” Odtwarzacz plików dźwiękowych

Paweł Szymański: „Nie jestem człowiekiem, który łatwo i chętnie afirmuje rzeczywistość”

W jubileuszowym roku 70. urodzin Pawła Szymańskiego rozmawiamy z kompozytorem w cyklu „Mistrzowie mówią”. Spotkanie jest okazją do przyjrzenia się sposobom pracy oraz najnowszym kompozycjom jego autorstwa. Tym samym zapraszamy słuchaczy na koncert pt. „Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego”, który odbędzie się 30 listopada w Nowym Teatrze w ramach… Czytaj dalej

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki Odtwarzacz plików dźwiękowych

Eufonie: Co by było, gdyby, czyli alternatywna historia muzyki

Wystawa towarzysząca tegorocznej odsłonie Festiwalu Eufonie, zaprasza widzów do rozważań na temat ewolucji muzyki i kierunków rozwoju, które są wciąż przed nią. Artyści przygotowali trzy specjalne obiekty. Ich wyimaginowane historie stały się podstawą opowieści o alternatywnym muzycznym świecie. Wystawa „Muzyka Alternatywna. Spekulatywne historie muzyki” została przygotowana przez artystów… Czytaj dalej

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *