Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Edukacja Gry wideo a literatura – Michał Gałek, Paweł Schreiber

Gry wideo a literatura – Michał Gałek, Paweł Schreiber

Magdalena Miszewska 21 października 2019
Gry wideo a literatura – Michał Gałek, Paweł Schreiber

Jakie znacie gry na podstawie książek? Wielu z was na tak zadane pytanie prawdopodobnie odpowie „Wiedźmin”. Nic dziwnego, jej sukces był spektakularny. Przykładów takich inspiracji w świecie komputerowej rozrywki jest więcej, ale związki gier wideo z literaturą to nie tylko cyfrowe adaptacje. Opowiadają o tym goście tego odcinka podcastu – Michał Gałek ze Starward Industries i Paweł Schreiber z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. 

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Twórcy gier wideo garściami czerpią z otaczającej ich kultury. W szafach z pomysłami na kolejne produkcje trzymają między innymi literaturę. A kiedy zdecydują się wyciągnąć z niej jakąś książkę, grono zainteresowanych ostatecznym efektem poszerza się o jej czytelników i badaczy słowa pisanego. Posłuchajcie o tym w Audycjach Kulturalnych.

Gry na podstawie książek

Serię gier „Wiedźmin” stworzyło polskie studio CD Projekt RED. Tytułowa postać to bohater książkowej sagi Andrzeja Sapkowskiego. Pierwsza część cyfrowej opowieści o Geralcie ukazała się w roku 2007, trzecia – osiem lat później. Ale to nie jedyny przykład przeniesienia świata literackiego do gry wideo. Polskie studia pracują nad grą na motywach “Cyklu Inkwizytorskiego” Jacka Piekary (The Dust) i adaptacją serii powieści Marcina Przybyłka (Anshar Studios). W Starward Industries powstaje gra fabularna na licencji powieści Stanisława Lema. W tym odcinku Audycji Kulturalnych Michał Gałek opowiada o wyzwaniach, które stoją przed realizatorami tego typu projektów.

Mastering The Game

Twórcy gier na podstawie książek spotkali się podczas panelu dyskusyjnego „Cyfrowe powieści – między książką a grą”. Był on częścią programu tegorocznej konferencji Mastering the Game, zorganizowanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowe Centrum Kultury.

Zawartość odcinka

Z tego odcinka podcastu dowiecie się między innymi:

  • ile wspólnego mają gry wideo i poezja;
  • czy trzeba być lemologiem, żeby stworzyć dobrą grę na podstawie twórczości Stanisława Lema;
  • czy gry komputerowe mogą zwiększyć czytelnictwo.

W rozmowie wspominamy też o grach wideo promujących kulturę. Więcej na ich temat dowiecie się z odcinka „Polskie gry kulturowe i zaangażowane społecznie”, którego gościem był dr Piotr Kubiński.

Gry wideo a literatura – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

Ojczysty nieoczywisty. Płeć w języku

W ostatnim odcinku cyklu o języku niewykluczającym rozmawiamy o feminatywach, rodzaju neutralnym oraz formach językowych niewskazujących na płeć. Opowiada o nich Mateusz Adamczyk, który tym razem wcielił się w rolę gościa. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, w której zastanawiamy się nad feminatywami z perspektywy języka oraz kulturowych uwarunkowań. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób starszych

W kolejnym podcaście o języku włączającym rozmawiamy o komunikacji z osobami starszymi. Czym jest „ageizm językowy” i na czym polega „dziadurzenie”? O tym usłyszą Państwo w rozmowie Mateusza Adamczyka z Magdaleną Małgorzatą Skrzydlewską – specjalistką w zakresie komunikacji społecznej, trenerką, animatorką społeczną, prezeską Stowarzyszenia Forum 4 Czerwca. Czytaj dalej

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+

Ojczysty nieoczywisty. Język wobec osób LGBT+

W czwartym odcinku cyklu o języku włączającym Mateusz Adamczyk rozmawia z dziennikarzem i publicystą Marcinem Dzierżanowskim, współautorem poradnika „Jak mówić i pisać o osobach LGBT+”. W podcaście zastanawiamy się, jakie określenia związane z orientacją seksualną i tożsamością płciową są najwłaściwsze, a jakie powinny odejść do lamusa. Cykl… Czytaj dalej