To jedyne takie urządzenie, które zachowało się w Warszawie. Działa nieprzerwanie od 1905 roku w kamienicy Hoserów, przyciągając rzesze odwiedzających. W Audycjach Kulturalnych pytamy, skąd bierze się magia trójwymiaru, którego możemy doświadczyć korzystając z fotoplastikonu.
Fotoplastikony były u szczytu popularności na przełomie XIX i XX wieku. Przed II wojną światową w Warszawie działały trzy takie obiekty, przed I wojną światową było ich nawet kilkanaście. Do dzisiejszych czasów zachował się tylko jeden egzemplarz, znajdujący się w Alejach Jerozolimskich.
Jeszcze przed upowszechnieniem kina, w fotoplastikonie publiczność miała okazję zobaczyć nieznane jej zakątki świata. W dodatku w trójwymiarze, bo przy odpowiednim rozstawie soczewek, oglądane podwójne obrazy płaskie dawały efekt przestrzeni. Czy zastanawiali się Państwo, jak to możliwe? Co kryje bęben fotoplastikonu i jak wykonać zdjęcia stereoskopowe? O tym rozmawiamy z Pawłem Brząkałą, który opowiada w audycji o Fotoplastikonie Warszawskim. Zapraszamy do słuchania!
Zdjęcia dzięki uprzejmości Muzeum Powstania Warszawskiego.
Fotoplastikon Warszawski. 117 lat historii – transkrypcja podcastu
-
-
„Warszawa 1927”. Kościół św. Aleksandra na Placu Trzech Krzyży w Warszawie. Widok od strony południowej.
-
-
„Warszawa 1927”. Podwórze kamienicy Nalewki 20/Wałowa 9. Widok w kierunku kamienicy frontowej Nalewki 20.
-
-
„Warszawa 1927”. Podwale. Widok na przejazd Bramy Rzeźniczej łączącej Podwale z Szerokim Dunajem. Po prawej widoczny fragment kamienicy Podwale 46, po lewej fragment kamienicy Podwale 50.
-
-
„Warszawa 1927”. Podwórze kamienicy Nalewki 20/Wałowa 9. Widok w kierunku kamienicy frontowej Nalewki 20.
„Warszawa 1927”. Kościół św. Aleksandra na Placu Trzech Krzyży w Warszawie. Widok od strony południowej.
„Warszawa 1927”. Podwale. Widok na przejazd Bramy Rzeźniczej łączącej Podwale z Szerokim Dunajem. Po prawej widoczny fragment kamienicy Podwale 46, po lewej fragment kamienicy Podwale 50.