
12. kwietnia obchodzimy Dzień Czekolady. W Audycjach Kulturalnych zabieramy więc Słuchaczy do krainy kakao i jednej z najstarszych fabryk czekolady w Polsce, która w tym roku kończy 170 lat. Mowa o Fabryce Czekolady Wedla. O kulturowym znaczeniu słodkości opowiada Maestro Czekolady Janusz Profus.
Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.
W podcaście zastanawiamy się czy jest na świecie ktoś, kto nie lubi czekolady? Jeśli znają Państwo taką osobę koniecznie prosimy nas o tym poinformować! Nasz gość mówi o historii zmiany postrzegania tego przysmaku. W XVIII w. czekolada była sprzedawana w aptekach, a jeszcze w czasach PRL był to towar luksusowy. Trudno w to uwierzyć, wiedząc że dzisiaj może sobie na niego pozwolić właściwie każdy. W rozmowie cofamy się do odległej przeszłości, kiedy to ziarna kakaowca były… środkiem płatniczym.
Janusz Profus przypomina historię trzech pokoleń rodziny Wedlów i ich związków ze światem kultury. Dla marki pracowali m.in. jedna z najważniejszych malarek XX wieku Zofia Stryjeńska, architekt Józef Napoleon Czerwiński, który zaprojektował gmach funkcjonującej do dziś fabryki oraz włoski grafik – Leonetto Cappiello, nazywany „ojcem nowoczesnej reklamy”.
Więcej o książce „Sztuka dwudziestolecia” Katarzyny Nowakowskiej-Sito, wydanej przez NCK, o której wspominamy w podcaście, posłuchają Państwo w rozmowie „Sztuka dwudziestolecia. Formy i konteksty”.
Fot. dzięki uprzejmości Fabryki Wedla
Dzień Czekolady! Odkrywamy kulturowe oblicze kakaowego przysmaku – transkrypcja podcastu
-
-
Karol Wedel
-
-
Emil Wedel
-
-
Jan Wedel
-
-
Żłobek fabryczny w 1948 r.
-
Fabryka Czekolady E. Wedel
-
-
Automat ze słodyczami
-
-
ul. Szpitalna 8 w Warszawie, wejście do sklepu Wedla, 1939 r.
-
-
Prospekt reklamowy czekolady Plutos, Henryk Berlewi, tekst S. Brucz A. Wat, Muzeum Narodowe w Warszawie
-
-
Reklama
Chłopiec na zebrze, 1936 r.
-
-
Reklama projektu Zofii Stryjeńskiej, 1927 r.
