Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Audiooprowadzanie Muzyczna podróż do Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli

Muzyczna podróż do Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli

Katarzyna Oklińska 6 maja 2020
Muzyczna podróż do Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli

Fryderyk Chopin spędził tam zaledwie wiosnę i lato 1810 roku. Jest to jednak miejsce magiczne. Nie tylko przez fakt narodzin kompozytora, ale również za sprawą ogrodu, który otula dworek – Dom Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, do którego dziś Państwa zapraszamy. Oprowadza nas po nim Andrzej Fortuna.

Transkrypcja podcastu do pobrania pod tekstem poniżej.

Jak się okazuje, dworek nie prezentował się tak zjawiskowo dwa wieki temu, w momencie narodzin muzyka. Wokół były pola uprawne. Dopiero za sprawą architekta profesora Franciszka Krzywdy-Polkowskiego pastwiska przeobraziły się w park. Stało się to w pierwszej połowie XX wieku, a więc stosunkowo niedawno. Dziś wszystkie drzewa i krzewy posadzone za sprawą profesora prezentują się w pełnej krasie i to w ich cieniu są organizowane koncerty chopinowskie.

W materiale wykorzystaliśmy następujące utwory Fryderyka Chopina:

  • Koncert e-moll op. 11 cz. 2 w wykonaniu Li Yundi z towarzyszeniem Orkiestry FIlharmonii Narodowej;
  • Preludium op. 28 nr 1 C-dur w wykonaniu Rafała Blechacza;
  • Trio fortepianpwe g-moll cz. I w wykonaniu Barłomieja Nizioła (skrzypce), Jana Kalinowskiego (wiolonczela) i Marka Szlezera (fortepian);
  • Fantazja A-dur op. 13 na tematy polskie w wykonaniu Artura Rubinsteina z towarzyszeniem Orkiestry Filadelfijskiej;
  • Mazurka in B major op. 63 no 1 w wykonaniu Piotra Anderszewskiego;
  • Preludium B-dur op. 28 nr 21 w wykonaniu Erica Lu.

A więcej o Fryderyku Chopinie poczytają Państwo na stronie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Zapraszamy też na poprzednie audiooprowadzania po:

Fot. M. Czechowicz/NIFC.

Muzyczna podróż do Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli – transkrypcja podcastu

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

Małgorzata Walewska: „Nic nie jest ważniejsze od śpiewania”

O pierwszych krokach w świecie opery, nauczaniu śpiewu i poczuciu spełnienia rozmawiamy z Małgorzatą Walewską. Mezzosopranistka wystąpi w przyszłym tygodniu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie, jako solistka w II Symfonii c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera. „Nam – młodym śpiewakom –… Czytaj dalej

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

Nadchodzi „Fala”, czyli historia polskiego postpunku

W swojej najnowszej książce Rafał Księżyk przygląda się jednemu z najciekawszych muzycznych zjawisk w najnowszej historii Polski. Nowa fala, czyli podszyty dziejowym niepokojem nurt twórczości alternatywnej, był czymś więcej niż muzyką – lata od szczytu jej popularności, odnoszą się do niej powstające dziś młode zespoły. Za moment przełomowy… Czytaj dalej

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Kultura lokalnie skuteczna

Kultura lokalnie skuteczna

Animacja lokalnej kultury pełni wiele funkcji. Może być praktyką rozwijającą aktywne uczestnictwo w kulturze, czynnikiem zmiany społecznej, generatorem zrównoważonego rozwoju. Może być też narzędziem tworzenia struktur umożliwiających pełną i autentyczną partycypację. Jest bowiem zorientowana na budowanie poziomych relacji międzyludzkich, które są podstawą współpracy i budują kapitał społeczny. O… Czytaj dalej

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Kultura na marginesie. Dlaczego państwo polskie dyskryminuje instytucje kultury?

Odczucie nierównego traktowania jest powszechne wśród osób pracowniczych i dyrektorskich w samorządowych instytucjach kultury, a także wśród osób artystycznych, aktywistycznych i freelancerskich pracujących w obszarze kultury. W przypadku instytucji kultury, ich pracowników i pracowniczek, udowodnić tezę o nierównym traktowaniu przez państwo jest stosunkowo łatwo. Instytucje kultury i osoby… Czytaj dalej