Przejdź do treściPrzejdź do stopki strony
Strona główna Sztuka Do użytku zewnętrznego. Grafika w przemyśle farmaceutycznym 1960-1980

Do użytku zewnętrznego. Grafika w przemyśle farmaceutycznym 1960-1980

Martyna Matwiejuk 23 października 2022
Do użytku zewnętrznego. Grafika w przemyśle farmaceutycznym 1960-1980

Na wystawie czasowej w warszawskim Muzeum Farmacji zobaczą Państwo ulotki oraz katalogi leków projektowane dla przemysłu farmaceutycznego. Mimo swojej użytkowej funkcji, prezentowały wysoki poziom artystyczny, a za ich projektami niejednokrotnie stali uznani artyści.

Gościem Audycji Kulturalnych jest Katarzyna Kucharska-Hornung, kuratorka ekspozycji. Jak tłumaczy w podcaście, po wojnie „pojawiła się potrzeba nowego języka komunikacji, by móc dystrybuować produkowane leki w większej skali”. Stąd rozwój plastyki reklamowej związanej z przemysłem farmaceutycznym.

Druki prezentowane na wystawie przywodzą na myśl skojarzenia z językiem polskiej szkoły plakatu. Charakteryzują się silnym operowaniem kolorem i metaforyczną rolą znaku graficznego (która w przypadku projektów tłumaczy działanie danego leku). Tylko nieliczni projektanci dbali jednak o umieszczenie ich nazwiska na okładkach ulotek. By dowiedzieć się, z czego mogło to wynikać, zapraszamy do wysłuchania rozmowy.

Wystawę można oglądać do 18 grudnia 2022 roku.

Zdjęcia: materiały prasowe Muzeum Farmacji.

Audycje Kulturalne są projektem realizowanym przez Narodowe Centrum Kultury.

Inne odcinki z tej kategorii

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Irena Huml. Ikona mody i kolorowy ptak

Była nie tylko wybitną i zasłużoną badaczką i historyczką sztuki, ale także miłośniczką kolorów, wzorów i ponadczasowego piękna. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przybliża postać Ireny Huml i zaprasza do odwiedzenia jej garderoby. Irena Huml (1928-2015) była wybitną polską historyczką i krytyczką sztuki. Jej obszarami zainteresowań… Czytaj dalej

Magdalena Abakanowicz. Prolog

Magdalena Abakanowicz. Prolog

W przestrzeni Kordegardy do 30 marca można oglądać wystawę, która przywołuje wystawienniczy debiut Magdaleny Abakanowicz. Po 65 latach, w tym samym miejscu, w dużym stopniu udało się odtworzyć wystawę z 1960 roku. W Audycjach Kulturalnych o początkach drogi twórczej Magdaleny Abakanowicz opowiada Marta Kowalewska – współkuratorka wystawy,… Czytaj dalej

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Gry świateł i kolorów. Historia pierwszej polskiej firmy tworzącej witraże

Dla Krakowskiego Zakładu Witrażów S.G. Żeleński tworzyli wybitni rzemieślnicy oraz projektanci, m.in. Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer. Prace firmy, o której opowiada wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, oglądać można w wielu zakątkach kraju – przez lata zamawianie realizacji właśnie u Żeleńskiego było wręcz patriotycznym obowiązkiem. Wystawa pt. „Światłem Malowanie. Witraże… Czytaj dalej

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Teresa Wilbik i Janusz Stanny w królestwie ilustracji

Książka napisana przez córkę artystów przybliża życie i twórczość słynnych polskich ilustratorów, których prace znają całe pokolenia czytelników. Przypomina, że przygotowywali także poruszające i nagradzane na świecie plakaty i należeli do barwnego artystycznego świata PRL. Janusz Stanny i Teresa Wilbik przez całe życie związani byli z Warszawą. Dzielili… Czytaj dalej

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Podwójna jednorodność. Władysław Strzemiński

Prace jednego z najważniejszych europejskich awangardzistów można do 2 lutego oglądać w warszawskiej Kordegardzie. W przestrzeni galerii znalazły się 24 prace Władysława Strzemińskiego, pozwalające prześledzić jego artystyczną drogę. To rysunki, litografie oraz obrazy ze zbiorów instytucjonalnych i prywatnych. W Audycjach Kulturalnych o życiorysie i sztuce Strzemińskiego opowiada… Czytaj dalej

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

PRZY OKAZJI. Nieznane fotografie Romualda Broniarka

Przez 35 lat etatowo przygotowywał zdjęcia do propagandowego tygodnika „Przyjaźń”, przez co jego twórczość popadła w zapomnienie. Zostawił po sobie kilkadziesiąt tysięcy klisz i zdjęć, które udowadniają, że poza zleconymi pracami, z dużą wrażliwością obserwował rzeczywistość wokół siebie. Jego prace przypomina stołeczny Dom Spotkań z Historią. Romuald Broniarek… Czytaj dalej